Voksdug og Bees' wrap

FORUM FOR BIAVLERE Forums Honning og andre biprodukter Voksdug og Bees' wrap

This topic contains 3 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Minna Møller 2 years, 3 months siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #5955 Score: 0

    Jeg er blevet fascineret af fænomenet madklæde/bees’ wrap, og jeg er begyndt at lave lidt selv.  Bl.a. er jeg inspireret af Kaia Albin Pedersens indlæg på sidste års biavlskonference.  Jeg funderer over, hvad effekten er af de forskellige ingredienser –  er det nødvendigt at supplere voksen med anden form for olie/voks? Der bruges jojoba-voks og kokosolie. Selv har jeg prøvet med mandelolie.  Men kan man nøjes med bivoksen?

    Og det samme med harpiks.  Kan det undværes?  Jeg ville prøve med biernes egen harpiks, og tilsatte lidt revet propolis. Det gav skjolder, men på en måde, der kan udnævnes til en ønsket effekt, det lignede mågeæg. Siden prøvede jeg at varme propolis op med vokset, men det blev ikke rigtig blandet ind.

    Voksdug, er det ikke oprindelig lavet med bivoks?  Jeg så i en årsberetning fra en biavlerforening, at man “i gamle dage” havde brugt at tætne olmerdugsdynerne med bivoks.  Nu er jeg begyndt at tænke på, at man må kunne bruge bivoks til at skabe effekt med på mange tekstiler.  Og at en  jakke let må kunne laves om til en oilskinsting.

    Er der andre der eksperimenter i de baner?

    #5991 Score: 0

    Hej Minna

    Jeg har også eksperimenteret. Det er jo dejligt at kunne mindske brugen af sølvpapir.

    Jeg bruger kun bivoks og ikke andet. Det fungerer fint, synes jeg, og så bruger jeg gerne stof, der kan passe med den lidt gullige farve klædet får af voksen.

    Det er supernemt. Jeg klipper et stykke stof (evt. med en takket saks, som laver en pæn kant) lægger det på bagepapir og klipper små stykker voks, som jeg fordeler på klædet. Så sætter jeg det i ovnen i ca. 10 minutter ved 170 grader. Hvis der er kommet for lidt eller for meget voks på, bager jeg det bare igen med mere voks eller sammen med et andet stykke stof, som kan suge lidt af den overskydende voks.

    Og så skal det hænge til tørre et øjeblik med en avis nedenunder, hvis voksen skulle dryppe.

    God fornøjelse og mange hilsner Anne Mette

    #6001 Score: 0

    Jeg blev også inspireret af det fine indlæg på biavlskonferencen til at gå i gang med projektet.

    På youtube er der  en grundig indføring:   how to – make beeswax wraps – 4 ways to do it!  tutorial.           Bl.a. hvorfor det er godt med harpiks og  hvorfor  jojobaolie er anbefalet.

    Et (kvindeligt) medlem af  lokalbestyrelsen har taget initiativ til en kursusaften i at lave beeswraps, så  interessen kunne blive mere udbredt.

    Fortsat god fornøjelse og mange hilsner Birgit.

     

    #6010 Score: 0

    Tak for jeres svar.  De viser jo, at der er mange måder at gøre det på.  I vores biavlerforening er der også et  kursus på vej.  Her vil instruktørerne bruge kokosolie.

    Birgits tip om undervisning på youtube vil jeg få kigget på.  Der er meget at finde der.

    Nu er jeg historisk interesseret, og vil egentlig gerne gøre det på gammeldansk.  Der blev Anne Mettes metode med bare at bruge voks sikkert anvendt meget.

    Hvilke olier havde man egentlig til rådighed i 17- og 1800 tallet?  Linolie … sikkert udmærket (bare uden sikkativ).  Men hvilke andre olier var til rådighed?  Tælle fra får og talg fra kvæg –  det vil nok kunne lugtes.  Der er meget at prøve endnu.  Minna

     

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.