Voksdug og Bees' wrap

FORUM FOR BIAVLERE Forums Honning og andre biprodukter Voksdug og Bees' wrap

This topic contains 0 svar, has 1 stemme, and was last updated by Profilbillede af Minna Møller Minna Møller 1 week, 4 days siden.

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

Jeg er blevet fascineret af fænomenet madklæde/bees’ wrap, og jeg er begyndt at lave lidt selv.  Bl.a. er jeg inspireret af Kaia Albin Pedersens indlæg på sidste års biavlskonference.  Jeg funderer over, hvad effekten er af de forskellige ingredienser –  er det nødvendigt at supplere voksen med anden form for olie/voks? Der bruges jojoba-voks og kokosolie. Selv har jeg prøvet med mandelolie.  Men kan man nøjes med bivoksen?

Og det samme med harpiks.  Kan det undværes?  Jeg ville prøve med biernes egen harpiks, og tilsatte lidt revet propolis. Det gav skjolder, men på en måde, der kan udnævnes til en ønsket effekt, det lignede mågeæg. Siden prøvede jeg at varme propolis op med vokset, men det blev ikke rigtig blandet ind.

Voksdug, er det ikke oprindelig lavet med bivoks?  Jeg så i en årsberetning fra en biavlerforening, at man “i gamle dage” havde brugt at tætne olmerdugsdynerne med bivoks.  Nu er jeg begyndt at tænke på, at man må kunne bruge bivoks til at skabe effekt med på mange tekstiler.  Og at en  jakke let må kunne laves om til en oilskinsting.

Er der andre der eksperimenter i de baner?

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.