Yngel i familierne.

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Yngel i familierne.

This topic contains 9 svar, has 6 stemmer, and was last updated by  Flemming Bech Thorsen 7 years, 2 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #1323 Score: 0

    Kurt Holbæk
    Deltager
    5 pts

    Hej .Jeg har i dag været rundt i en del bifamilier og tjekket foder , her konstaterede jeg at langt de fleste familier har yngel og det har de haft mindst siden 5-1 , der ligger afgnavede cellelåg på bunden fra de nye bier som er krøbet. Hvis man går tilbage til den 5-6/1 var temperaturen mange steder minus 5-9 grader, dronningen er gået i gang med æglægning der omkring og måske tidligere andre steder. Start på yngel har altså intet med temperatur at gøre , jeg tror lyset og dagslængden er en afgørende faktor. Der var enkelte små familier der også havde yngel, så størrelsen på familien har mindre betydning. Det var de koldeste dage i januar omkring 5-6.
    Kurt Holbæk

    • Dette emne blev ændret 7 years, 2 months siden af  Kurt Holbæk.
    #1335 Score: 0

    Gunner Lund
    Deltager
    -5 pt

    Hej
    Er det ikke lovligt tidligt at rode med bierne?

    Gunner

    #1336 Score: 0

    Kurt Holbæk
    Deltager
    5 pts

    Hej Gunner. Du skriver rode i familien , det er ikke sådan det foregår . Indgrebet består i at vippe kassen bagover kikke på bunden og op i mellem tavlerne set fra bunden , her får du en masse information. Mangler familien foder (vægten) hvor stor er familien og nedfald på net bunden. I øvrigt er det meget overdrevet at bierne ikke tåler forstyrrelse ,jeg flytter tit bierne midt om vinteren ,udfører temperatur målinger .
    Kurt Holbæk

    #1337 Score: 1

    Ivan Bjorholm Nielsen
    Medlem
    2 pts

    Hej Kurt

    Jeg synes at det har været tydeligt i flere år, at det ikke er temperatur og vejr, som styrer hvornår bierne sådan for alvor starter æglægningen. Der er helt sikkert en hel masse faktorer, som vi endnu ikke har erkendt, der påvirker yngelansætningen.
    Men en ting er for mig helt sikkert: December er det tidspunkt på året der er mindst yngel, og vi skal ikke ret langt hen i januar, før dronningerne er godt i gang igen, uanset vejret udenfor kassen.

    I sidste nummer af det tyske tidsskrift ADIZ var der en rapport fra et projekt omkring kunstig nedkøling af bifamilier, som et redskab til at skabe en yngelfri periode.
    Nedkølingen var ganske effektiv, relativt set, men forhindrede ikke bierne i at starte yngelansætningen igen, dog på et meget lavere niveau.

    Dette viser jo, udover at nedkøling kan være et brugbart redskab, også at der er andre faktorer der styrer, når bierne til trods for mørke og stabil lav temperatur starter igen til for dem ‘normal’ tid.

    Det er fint nok at kigge på målinger af den faktiske yngeltemperatur. Vi må dog nok bare acceptere at uanset hvor meget vi kigger på de tal så starter dronningerne altså på æglægningen senest midt i januar 🙂

    This post has received 1 vote up.
    #1341 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Uden at vide hvordan bier tænker, tror jeg, at det er lyset, der styrer en stor del af deres tankevirksomhed.

    Der kommer meget lys ind gennem flyve-sprækken og nettet i bunden.

    I Sverige og Norge har man brugt at sætte bierne i jordkælder, hvor der er mørkt og ca. 7 grader varmt, og så tage dem frem når det er forår.

    Jeg har i mange år sat mine sværme i kølerum. Der er mørkt og ca. 12 grader. Der kan de stå i en uge og klare sig med det foder, de har med.  Skaksværme sætter jeg også i kølerum på 12 grader, men de får lidt foder

    Bier sidder helt stille, når det er helt mørkt.

     

    #1343 Score: 0

    Kurt Holbæk
    Deltager
    5 pts

    Hej. Det er rigtigt der er ikke meget at stille op , bierne bestemmer selv hvad de vil, det er klart der kan gøres indgreb så man kan ændre på rytmen ,men det skulle gerne føre til forbedring. Jeg er af den opfattelse ligesom Ivan at december er den bedste måned at oxalsyrebehandle . Hvis vi kan blive dygtigere til at finde det rette tidspunkt uden yngel enten med temperatur målinger eller noget helt andet ville vi have et godt redskab imod varroa . Mange af de forsøg og kikkende til bierne i tide og utide er kun fordi jeg ikke kan lade være , nogle gange lærer man lidt som er brugbart , andre gange det modsatte , men det lærer jeg jo også af.
    Kurt Holbæk

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.