sprøjtning hvad gør vi, eller skal vi ingen ting gøre?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Love og regler sprøjtning hvad gør vi, eller skal vi ingen ting gøre?

This topic contains 18 svar, has 8 stemmer, and was last updated by  Gunner Lund 3 years, 11 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 19 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4320 Score: -1

    Gunner Lund
    Deltager
    -5 pt

    Hej alle biavler og Bestyrelsen for Danmarks biavlerforening.

    Vi bør alle aktivt arbejde for at få nye regler for sprøjtning af afgrøder i landbruget. Jeg ved godt, at der store økonomiske interesser på spil. Vi kan dog ikke tillade at fylde vores honning med giftstoffer bare for at tilgodese landmændene i første omgang. Den dag vi ingen bier har, kan landmændene ikke avle afgrøder som nu. (Findes der en honningslynge der kan slynge giftet ud af honningen?)

    Jeg ved, der forskes kraftigt i at kunne avle afgrøder uden bier. Landmændene er godt  klar over, at hvis de fortsætter med at sprøjte deres afgrøder,  så går der ikke så mange år, inden vi ingen bier har. Vi må håbe for landet og landmændene, at de til den tid har fundet en ny måde at avle afgrøder på, når der ingen bier er. Er det vi vil?

    Jeg mangler en kraftig udmelding fra Danmarks biavlerforening, ansatte og såvel som bestyrelse angående sprøjtning af afgrøder. Hvad arbejdes der hen imod,- hvor lang er man? Jeg føler ikke de  er aktive nok. De er måske bange for deres job!

    Jeg føler at det er som om, de har opgivet at gøre noget ved problemet.

    Efter at have oplevet at en landmand sprøjtede sine marker midt på dagen i solskinsvejr( imens mine bier fløj på raps), kontaktede jeg Danmarks Biavlerforening.

    Jeg spurgte en ansat , hvordan reglerne var angående, hvornår en landmand måtte sprøjte sine marker. Jeg fik som svar var at det kunne han næsten gøre som han havde lyst til. Jeg fik det råd at tale med landmanden om risikoen ved sprøjtningen, når bierne var ude at flyve. Jeg kunne forsøge, at få landmanden til at lade være med at sprøjte om dagen ved at give ham et par glas honning. Jeg er sikker på at to glas honning ikke er nok til at få ham til at ændre i sin sprøjteplan. (Kroner) Det må være på højere plan der må påvirkes.

    Jeg har kendt et vandløb i 60 år. Dengang jeg var barn var der pinddyr, haletusser, hundestejler mm. i vandløbet. Jeg kunne også drikke vandet.

    I dag er vandløbet dødt. Vandet lugter og vandet kan ikke drikkes. Man begyndte for alvor at sprøjte i tresserne.

    Nu er der ikke meget tilbage af dyrelivet på de danske marker. Skal man på en god jagt er det nødvendigt at udsætte vildt.

    Skal vi virkelig blive ved?

    Håber der nogen der vil tænke over hvad vi skal gøre, og komme med en udmelding her eller på min mail. På forhånd tak.

    gunner@blaster.dk

    Venlig hilsen

    Gunner Lund

    30133598

     

    This post has received 1 vote down.
    • Dette emne blev ændret 3 years, 11 months siden af  Gunner Lund.
    #4321 Score: -1

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Det ser ud til at vi ingen ting skal gøre?
    Landbruget skal have lov til at sprøjte med alt, lovlig og ulovlig.
    De får 10 milliarder i tilskud, uden at vise hensyn til dyr bier og fugle.
    De henter ulovlig gift i Tyskland som går i våres grundvand, og der sker dem ikke noget.
    Hvis nogen bliver taget med, en klump indisk-Hamp i lommen, så kommer de i fængsel.
    Landmænd er nogen hellige ”køer”
    Det var Venstre og Fremskridtspartiet, der fik lukket Statens Biforsøg for ca. 45 år siden, helt og aldeles tosset, det havde været godt at have i dag, hvor der mangler bier, og levestæder for bier, dengang blev der plantet, men det meste har bønderne sprøjtet ihjel og ryddet

    This post has received 1 vote down.
    #4322 Score: -2

    Gunner Lund
    Deltager
    -5 pt

    Hej Ole

    Tak for du har kommenteret mit indlæg.

    Gunner

     

    This post has received 2 votes down.
    #4324 Score: 1

    Gert O. Johansen
    Medlem
    14 pts

    Det er godt nok nogen store spredhagl der skydes med her ovenfor i det der burde være en saglig debat debat ?
    Gunner hvis det står til troende, at du fra Dansk Biavler Forening har fået at vide, at der ingen regler er for landmænds (og andres) sprøjtning, og at de kan gøre som de vil, så skal vi da ha’ navn på den medarbejder. Han bør da absolut ikke være en del af foreningen, det er han da alt for uvidende til ! (Lad os gerne få en kommentar fra DBF)
    Og hvis Ole nu blev forlangt til at dokumentere alle hans voldsomme påstande, så kommer han nu hurtigt til kort. Sådan nogle galsindede udgydelser fremmer da ikke på nogen måde vores sag, det har jo mere karakter af religion og ekstremisme !
    Har i f.eks. været i jeres lokale plantemarked, byggemarked eller supermarked for nylig ? Og har i tænkt over om alle de hyldemetre med alverdens sprøjtemidler og andre giftstoffer mon købes af landmændene ? Næh de sprøjtes i vid udstrækning ud i haverne hos jeres naboer i “Ligusterparcellerne” og i nogen tilfælde efter princippet; dobbelt så meget må være dobbelt så godt.
    Der har i tidens løb været flere artikler i TfB omhandlende bl.a. sprøjtning og sprøjteskader. Og biavlerforeningen har også været med til at sætte nogle væsentlige fodaftryk og været medvirkende til at få forbud imod nogle af de sprøjtemidler der påviseligt at skadelige for vores bier.
    Men vær lidt mere realistiske i jeres brede angreb på hele landbrugserhvervet. Vi skal jo stadig ha’ noget at spise.
    Og for ikke at skabe nogen misforståelser; jeg er ikke landmand og ej heller beskæftiget i beslægtet erhverv.
    Men jeg ønsker mig altså heller ikke, at blive henvist til at købe fødevarer som er importeret fra mange af de lande hvor der er langt mindre kontrol med brug af pesticider og med fødevarehygiejne mv. Og det bliver da hurtigt konsekvensen hvis det lykkes jer at få total forbud mod at avle fødevarer i DK.

    This post has received 2 votes up and 1 vote down.
    #4325 Score: 0

    Gunner Lund
    Deltager
    -5 pt

    Hej Gert

    Tak for dit indlæg. Nu er vi da kommet godt igang.

    Du skriver ikke noget om  hvad vi gør når vi ingen bier har. Du er måske glad for at de forsvinder fra naturen. Ok så har vi dem ikke til at stikke. Jeg vender tilbage. Hvor mange bier har du?

     

    Gunner

     

    This post has received 1 vote up and 1 vote down.
    • Dette svar blev ændret 3 years, 11 months siden af  Gunner Lund.
    #4328 Score: -1

    Gunner Lund
    Deltager
    -5 pt

    hej Gert

    det ville være dejligt hvis du ville svare på de forskellige problemstillinger som jeg har beskrevet. Jeg synes du skyder med spredehagl og går i grøften med støvler på. jeg forsøger at blive på vejen.

    venlig hilsen

    Gunner

    This post has received 1 vote down.
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 19 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.