Noget om etiketter og manglende øjemål

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Noget om etiketter og manglende øjemål

This topic contains 9 svar, has 6 stemmer, and was last updated by  Gert O. Johansen 3 years, 7 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4453 Score: -1

    Gert O. Johansen
    Medlem
    13 pts

    Nu har jeg lige modtaget en ny forsyning (1000 stk) honningetiketter fra DBF.

    Da jeg købte sidste gang for nogle år siden var jeg lidt ærgerlig over at navnetrykket ikke var særlig pænt udført. Jeg bar over med det, og regnede bare med at trykkeriet havde haft en dårlig dag !

    Nu sidder jeg så med 1000 nye etiketter hvor mit navnetryk står skævt og noget forskudt i forhold til navnefeltet. Det ser så åbenbart ud til at være standarden, selv om en faglært trykker formentlig ikke ville være kvaliteten bekendt og heller ikke være bekendt at sende sådan noget makværk ud af huset.

    Og når vi jo ofte opfordres til at være omhyggelig, også med etikkettering af vores honning, så den fremstår pænest muligt overfor købere og brugere – så skriger det til himlen når trykkeriet åbenbart ikke kvalitetsikrer deres arbejde inden det sendes ud til medlemmerne .

    Egentlig skulle jeg vel sende skidtet retur som reklamation, så jeg ikke hver gang i lang tid når jeg laver et glas honning skal græmmes over det dårlige tryk.

    Men jeg vil i stedet KRAFTIGT OPFORDRE BIAVLERFORENINGEN til at tage en alvorlig snak med trykkeriet og sikre sig at de magter trykkeopgaverne for Biavlerforeningens medlemmer. Her under at trykkeriet har de fornødne kvalifikationer til opgaven.

    This post has received 1 vote down.
    #4457 Score: 0

    Kære Gert O. Johansen

    Tak for dit indlæg på Biavlerforum og den efterfølgende dialog på mail.

    Hvis du oplever at dine etiketter ikke svarer til dine forventninger er du altid velkommen til at kontakte os.

    Problemet som du beskriver er ikke generelt forekommende på vores etiketter. Men på den koniske etiket, som du har bestilt, er det svært at placere navn på en mere hensigtsmæssig måde. Dette blandt andet på grund af etikettens buede form.

    Vi justerer dog løbende udformningen af vores etiketter, men da vi indkøber store partier og eftertrykker navn, så kan der gå noget tid mellem vores justeringer.

    Dine oplevelser er noteret, for at vi kan se på mulighederne for justeringer.

     

    Venlig hilsen/best regards

    Rune Havgaard Sørensen
    Sekretariatsleder

    Danmarks Biavlerforening

     

    #4463 Score: 0

    Gert O. Johansen
    Medlem
    13 pts

    Det er skuffende at få tilsendt så dårlig en kvalitet.
    Men det er måske endnu mere skuffende, at skulle affærdiges med sådan en sang fra de varme lande om hvor svært det er o.s.v.
    Jeg viste en etiket til en bekendt som er typografuddannet. Hans første kommentar var; Det er da et fejltryk det der. Det bør du ikke betale for !
    Det er helt åbenlyst, at trykker er skævt og fejlplaceret, det er ret og slet sjusk og har ikke noget at gøre med at det er “koniske” etiketter, så spar mig for sådan en gang bortforklaringer.
    Jeg er åbenbart for naiv, når jeg mener at vi betaler kontingent til foreningen for at de skal varetage medlemmernes interesser.
    Af skade bli’r man klog, som man siger, men sjældent rig. Jeg er da blevet så klog, at jeg skal afholde mig fra at bruge foreningens etiketter fremover, og dermed heller ikke reklamere med foreningens logo.

    #4546 Score: 0

    Steen Horshauge
    Deltager
    4 pts

    Obc-biavl har åbenbart været på kursus i print på komiske etiketter,  de ser fine ud 🙂

    #4547 Score: 0

    Bo Brebøl
    Deltager
    6 pts

    Ja, komikken breder sig vedrørende de koniske etiketter. Så vidt jeg kan se på illustrationerne i OBCs webshop, arbejder OBC ligesom DBF med fortrykte etiketter, som påføres navn og andre variable oplysninger ved tiltryk, dvs en særskilt ekstra trykning med ret primitiv teknologi.

    Forskellen består i, at OBCs etiket har stregkoden med i fortrykket. Det giver mulighed for at dreje trykket, så det følger det koniske design; men samtidig betyder det, at honning fra forskellige biavlere får samme stregkode, hvilket kan være uheldigt og måske endda ulovligt. I Danmarks Biavlerforenings system påføres stregkoden individuelt ved tiltrykket. Derfor kan den kun stå retvinklet, hvilket er ok rent teknisk, men knapt så heldigt ud fra en æstetisk vurdering. I Danmarks biavlerforenings system kan biavlerne også få flere forskellige stregkoder, så de kan holde styr på forskellige slags honning både på lageret og i butikkerne. Dertil kommer, at produktansvarsforsikring er inkluderet i salget af Danmarks Biavlerforenings etiket til medlemmer.

    De koniske plastbægre er en lavpris-emballage. Hvis man alligevel ønsker at ofre lidt ekstra på at højne det æstetiske indtryk, kan man designe sin egen etiket ud fra Danmarks Biavlerforenings skabelon på:

    https://bishoppen.degngrafisk.dk/login

    Etiketterne kan trykkes enten på papir eller på gennemsigtigt materiale. Den gennemsigtige etiket vil se mindre skæv ud på et konisk glas end en lige papiretiket.

    Når man ser, hvordan honning fra større tappevirksomheder påføres oplysninger ved lyntryk direkte på emballagen, hvorved det ofte kommer til at fremstå noget skævt eller bølget, synes jeg egentlig, at Danmarks Biavlerforenings “skæve” stregkode må være til at leve med på en billig emballage.

    #4548 Score: 0

    Gert O. Johansen
    Medlem
    13 pts

    Det er altså ikke stregkoden jeg har klaget over, men når navnetrykket både er skævt og forskudt ud i siden af navnefeltet, så er det altså ikke kønt. Men ifølge DBF så er det altså godt nok ? Så al den snak om kvalitet m.v. det er åbenbart bare tom snak.
    Og OBC’s etiketter er da fine, men med det lige så tåbelige påtryk på dem alle “Avlet i egen bigård”
    Hvor mange af jer avler mon jeres honning i andres bigårde ? Det gi’r jo ingen mening, og trykkes stort set på alle etiketter, ene og alene fordi det har vi jo altid gjort ?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.