Honning der skiller

This topic contains 9 svar, has 5 stemmer, and was last updated by  Ib Jensen 7 years, 4 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #815 Score: 1

    Ib Jensen
    Deltager
    4 pts

    Jeg har glædet mig til forum åbnede (igen), så I kyndige biavlere kan komme af med noget af jeres viden og jeg kan blive lidt klogere. Og måske få svar på spørgmålet.

    Jeg modtog dette billede for nogle dage siden. Et glas af min sensommerhoning fra skoven ser sådan ud. Jeg har ikke fået andre henvendelser – endnu. Jeg har kikket på den honning jeg selv har tilbage og der er ikke noget der ligner.

    Honningen er høstet i slutningen af juli og stod mindst 5 uger før den trak striber og blev hældt på glas. Daglig omrøring med pind og da det blev hældt på glas, fik den en lille tur med boremaskinen.

    Jeg kender ikke vandprocenten, men synes måske de sidste glas honning jeg har åbnet har haft en tendens til gæret duft, men smagen er fin.

    Glasset med honning der skiller er opbevaret ved stuetemperatur og smager efter sigende ganske udemærket.

    Hvad er der galt?

    Hilsen Ib

     

     

     

    This post has received 1 vote up.
    #818 Score: 1

    Willy Svendsen
    Deltager
    6 pts

    Hej Ib.

    Der er vist ingen tvivl om at honningen er ved at gære med alle de blærer der er at se i honningen.
    For højt vandindhold eller forkert opbevaring, 5 uger inden honningen var tappeklar tyder på for højt vandindhold eller for høj temperatur der honningen er blevet opbevaret.
    Vh. Willy.

    This post has received 1 vote up.
    #823 Score: 0

    Ib Jensen
    Deltager
    4 pts

    Hej Willi

    Tak for svar. Du bekræfter min egen mistanke. Jeg undrer mig bare over at vandinholdet er forhøjt. Jeg tog kun fuldt forseglede tavler og brugte ‘tændstikmetoden’.

    Jeg må fremover til at måle på vandindholdet i honningen, når den er høstet.

    Hilsen Ib

    #834 Score: 2

    Flemming Vejsnæs
    Deltager
    10 pts

    For mig er det tydeligt at din honning evt. har lidt høj vandprocent. Behøver ikke at være for høj vandprocent (20 % for sommerhonning). En langtidsholdbar honning bør ikke have en vandprocent væsentligt over 18 %.
    Hvis din kunde har haft denne honning stående for varmt (og det tror jeg) så sker gæringen. Vær opmærksom på at hvis du rører din honning i næsten 5 uger, at den er opbevaret i rum med ikke for høj luftfugtighed.
    Jeg tror din kunde også har en del af skylden.

    This post has received 2 votes up.
    #835 Score: 1

    Palle Frejvald
    Deltager
    10 pts

    Der kan godt ske gæring selv om vandprocenten er under de 18 (tør honning), hvis der er for mange gærceller i honningen. Gæringen kan virke selvforstærkende, når den først er begyndt, det gør den i overfladen.

    Det ser for mig ud som om, din honning har været rørt rundt af din kunde. Normalt vil den flydende del ligge øverst, ikke som et lag midt nede i glasset. Mange gærceller sammen med varm opbevaring (stuetemperatur), kan være årsagen. Og når så kunden har rørt gæren ned i honningen kan det kun gå galt.

    Og nu kom Flemming med et svar før mig, men dybest set, er vi vist ret enige.

    This post has received 1 vote up.
    • Dette svar blev ændret 7 years, 4 months siden af  Palle Frejvald.
    #841 Score: 1

    Ib Jensen
    Deltager
    4 pts

    Som jeg forstår jeres svar er der tale om ‘delvis frifindelse’, men for højt vandindhold har givet for gode vækstbetingelser for gærceller ved for varm opbevaring.

    Men jeg skal have mere fokus på vandindhold i honningen og i sammenhæng hermed luftfugtighed. I skoven, hvor vi bor, er luftfugtigheden relativt høj og kræver måske endda brug af affugter ved slyngning, osv.

    Hilsen Ib

     

    This post has received 1 vote up.
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.