Dronningeindespærring

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl Dronningeindespærring

This topic contains 2 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Palle Frejvald 7 years, 5 months siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #731 Score: 2

    Ole Fastrup
    Deltager
    2 pts

    Jeg har vist æren af være den første, som stiller op her.

    Jeg håber virkelig, at ventetiden ikke har afskrækket nogen!

    Kurt Holbæk havde nogle bemærkninger i det forrige forum om dronningeindespærring. Det emne vil jeg gerne høre mere om.

    Der er tilsyneladende to fordele:

    Det er sværmhindrende

    Det er varroabekæmpende.

    Men hvordan gør I? Skal der laves en kassette, hvori man placerer dronningen?

    Hvor længe?

    Tidspunkt på året?

     

    Venlig hilsen Ole Fastrup, Aalborg

    This post has received 2 votes up.
    #733 Score: 0

    Flemming Vejsnæs
    Deltager
    10 pts

    Hej Ole -tillykke du er faktisk den første der skriver et fagligt indlæg. Tak for det. Nu sidder jeg jo i øjeblikket og følger forum konstant, for at finde evt. fejl. Så du får lige et kort svar fra mig.

    Vi vil i de kommende år se flere og flere biavlere skabe det vi kunne kalde kunstigt yngelfri perioder, hvor der så f.eks. gives en varroa behandling med oxalsyre. Aller varroa bekæmpelsesmidler virker mest optimalt i yngelfri perioder. Grunder ”klimaforandringer” bliver den danske vinter mere og mere mild. Dvs. at varroa kan formere sig næsten hele vinteren.

    Der er egentligt ikke noget nyt i forhold til indespærring af dronningen. Dronningindespærring havde vi allerede gang i starten af 90’erne. Se linket.

    Biotekniske metoder – fangstkassetten

    Indespærrings metoden er blevet gjort mere simpelt med dronningeburet. Se linket.

    Biotekniske metoder – dronningeburet

    Den ultimative måde at danne en yngelfri periode er ved at tage alt forseglet yngel fra og give en oxalsyredrypning. Se linket.

    Total yngelfratagning

    Vores erfaringer med disse metoder er ikke store og vi skal have bedre styr på det optimale tidspunkt.

    Håber andre vil skrive om deres erfaringer. Vi skal nok regne med en lidt langsom start af forum.

    #736 Score: 2

    Palle Frejvald
    Deltager
    10 pts

    Jeg prøvede at tage al yngel fra i et par familier sidste år. I den ene lod jeg en tavle med åben yngel sidde tilbage som fangsttavle, den fjernede jeg efter en god uges tid. Den anden familie blev blot dryppet med oxalsyre.

    Ud fra nedfaldet før og efter virkede det som om oxalsyredrypningen var noget mere effektiv end fangsttavlen. Men fangstavlen kan jo bruges inden høst af honningen, det kan oxalsyre ikke. Så metoden med fangstavlen er måske den nødbremse på varroa, vi ikke rigtig har haft før. Den kunne måske benyttes på det tidspunkt hvor vi ellers laver vinterleje, sidst i juni, måske endda uden udbyttetab.

    Bemærk alle “måskeerne” 😉

    This post has received 2 votes up.
    • Dette svar blev ændret 7 years, 5 months siden af  Palle Frejvald.
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.