Eget DBF Natur/Miljøvenlig/Grøn/Svanemærket

FORUM FOR BIAVLERE Forums Økologisk biavl Eget DBF Natur/Miljøvenlig/Grøn/Svanemærket

This topic contains 9 svar, has 9 stemmer, and was last updated by  Adam Krogh 7 years, 1 month siden.

Viser 4 indlæg - 7 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #1184 Score: 0

    Jeg vil give Erling helt ret. Så vidt jeg kan se er forbedringen de 5% som er alt for lidt. Er der iøvrigt nogle der kan sige mig hvad der må være på de 5% ?

    #1185 Score: 1

    Bo Brebøl
    Deltager
    6 pts

    Det kan blive nødvendigt at styrke markedsføringen af dansk honning med DBF-logo fremfor økohonning med EU-logo. (Det røde Ø er også et EU-logo, som kan sættes på honning fra hele verden.)

    Vi skal fortsat arbejde for en ensartet fortolkning og implementering af EUs økoregler; men med det forslag, landbrugsministeren har lagt på bordet nu, er vi langtfra i mål. Det kunne være morsomt, hvis vi med 85% EU-midler i ryggen kunne investere et millionbeløb i en kampagne for Dansk Honning.

    This post has received 1 vote up.
    #1204 Score: 1

    Ivan Bjorholm Nielsen
    Medlem
    2 pts

    At stille sig positivt til de nye økoregler, kan ende med at være en boomerang i  nakken på os selv.
    Hvis vi bakker det op, har vi sagt ja til et regelsæt, der som Erling skriver ikke vil give mere dansk honning på hylderne. Vi har bare sagt ja til et skakbræt af godkendte arealer, som kan flytte sig fra år til år, og derfor være ganske umuligt at håndtere i praksis, for bare lidt større biavlere.
    På sigt vil folk løbe sur i systemet, og forbrugerne får ingen honning at se på hylderne, men myndighederne kan med god ret sige, at det bare er biavlerne der ikke vil udnytte de muligheder, som det nye regelsæt giver.

    Vi har et godt produkt, som vi bare ikke er særligt gode til at sælge. Krudtet skal efter min mening bruges på at hæve pris, og afsætning, på det vi har i forvejen. Gerne med en eller anden form for mærke, hvor man stiller højere krav end det der står i honningbekendtgørelsen.

    Hvis der kunne oplyses noget mere om, på hvor tyndt et grundlag udenlandsk økohonning får det røde økomærke, ville det være fint.
    For nyligt blev det på et Cocega-møde oplyst, at der i en tredjedel af det Argentinske økohonning, som kommer til Europa, bliver fundet rester fra Glyphosat (Roundup).
    Det er ganske utroligt at regelsættet for importeret økohonning kan være så tyndt..

    This post has received 1 vote up.
    #1635 Score: 0

    Adam Krogh
    Medlem

    På side 392 i december 2016 udgaven af Tidskrift for Biavl, omtales BGB-mærket der kan gives til varer fra et EU-land. Slovenien har et nationalt BGB for deres honning. I artiklen spørges der til om der fra DBFs side skal arbejdes med at lave en ansøgning om BGB-mærkning af dansk honning. Det mener jeg klart at der skal.

    En koldrørt honning fra en pesticidfri produktion.

    De medlemmer der ønsker at bruge mærket, køber mærket af DBF evt. som klistermærke ligesom guldmærket. Salget af mærket betaler for kontrol osv.

     

    Mvh Adam

     

Viser 4 indlæg - 7 til 10 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.