Eget DBF Natur/Miljøvenlig/Grøn/Svanemærket

FORUM FOR BIAVLERE Forums Økologisk biavl Eget DBF Natur/Miljøvenlig/Grøn/Svanemærket

This topic contains 9 svar, has 9 stemmer, and was last updated by  Adam Krogh 7 years, 1 month siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #1145 Score: 0

    Flemming Vejsnæs
    Deltager
    10 pts

    Udsendt af Adam Krogh.

    Har DBF overvejet at lave en egen standard for Natur/Miljøvenlig/Grøn/Svanemærket osv. Honning med tilhørende mærkningsordning, hvor det selvfølgelig ikke kan kaldes økologisk, men lever op til rimelige og opnåelige krav?

    Standarden markedsføres og kontrol og markedsføring betales ved en afgift pr. glas/kg honning der sælges med mærket:

     

    Adam Krogh

    #1150 Score: 1

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Jeg kan tilslutte mig, at DBA laver sit eget regelsæt, og sit eget mærke, til at opfylde kravet på god økologisk honning

    Det kunde f.eks. være ingen brug af kaustik soda til at desinficere rammer og bi-huse.

    Ingen sukker fra f.eks. Sydamerika hvor der er helt andre regler for økologisk sukker, og hvor man ikke kan betragte det som bæredygtig, når det er dyrket på den anden side af jorden af billig arbejdskraft.

    Og at bierne henter pollen og nektar fra så mange forskellige helst ville planter som muligt, og ikke kun 2-3 mono kulture f.eks. kun kløver eller raps.

    Hilsen Sam

    This post has received 1 vote up.
    #1154 Score: 0

    Irmgard Kolb
    Deltager
    3 pts

    Så spørger jeg, hvorfor ikke kaustisk soda? Hvad skal vi så rense/desinficere med?

    Så kunne jeg godt tænke mig at spørge: det med økologisk biavl, er det forstået rigtigt, man skal være momsregistreret for at være økolog? Det vil så sige, alle os små biavlere har ingen chance for at lave økologisk honning, selv om vi bor i økologisk område og kan overholde alle andre krav?

    #1155 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    De Svenske øko regler siger, ingen kaustisk-soda eller opvaskemidler , eller tilsvarende.

    Men gerne Damp og gasbrænder .

    För att bekämpa Varroa destructor får du använda myrsyra, mjölksyra, oxalsyra, ättiksyra, mentol, tymol, eukalyptol eller kamfer.

    Reglerne siger også at man kun må anvende øko honning fra   jomfrutavler , og ikke anvende øko-honning fra yngeltavler

    Hilsen Sam

    #1157 Score: 1

    Erling Atzen
    Deltager
    5 pts

    hvis ikke øko-reglerne bliver rettet til i en sådan grad at der er fornuftig chance for at der kan produceres 200-300 tons øko-honning, synes jeg det er værd at overveje om DBF skal lave sin egen mærkning, hvis ikke for andet så for at demonstrere vores utilfredshed og vores utålmodighed med NaturEhvervstyrrelsen

    This post has received 1 vote up.
    #1160 Score: 1

    Palle Frejvald
    Deltager
    10 pts

    På grund af min fortid i grøntsagbranchen vil jeg stille mig meget tvivlende over for “eget mærke” Er der nogen her som har hørt om “Dansk IP“? Et mærke som gartneribranchen indførte i slutningen af 90’erne, da økosalget satte fart på første gang. Der blev puttet en hel del promillepenge i markedsføringen.

    This post has received 1 vote up.
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.