Artikel i bibladet fra Ukraine .

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Artikel i bibladet fra Ukraine .

This topic contains 11 svar, has 4 stemmer, and was last updated by  Kurt Holbæk 4 years, 2 months siden.

Viser 6 indlæg - 7 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #3992 Score: 0

    Flemming Vejsnæs
    Deltager
    10 pts

    Tak for din post Kurt. Kan oplyse dig om at min tur til Ukraine var privat og betalt af mig selv. Derfor kan jeg jo godt skrive om mine oplevelser.

    Ukraine har mest tradition for brug af hårde varroa pesticider. Den oversigt som jeg sidder med og som passer med det indtryk jeg efter mit besøg er at hovedparten fordamper pesticidet Amitraz ind i bifamilierne. Ligesom oxalsyrefordampning. Det gør de flere gange i løbet af sensommeren.

    Ellers er myresyre det næst meste anvendte produkt.

    Desuden bruger de også alle de andre økologiske produkter, men i meget mindre omfang.

    Jo, vi fornemmer desværre et større vintertab. Størrelseordenen ved vi ikke noget om på nuværende tidspunkt.

     

    #3995 Score: 0

    Kurt Holbæk
    Deltager
    5 pts

    Hej Flemming: Tak for dit svar, kan godt være det fremgår af din artikel i bibladet at det var en privat ferie, men nu er det så på plads. Meget interesant varroabekæmpelse, at afbrænde Amitraz inde i bifamilien vil efter min mening forurene alle tavler, tror ikke det er gangbart i Danmark.Vil Amitraze være virksomt i længere tid,og virke hurtigere, en ved at bruge Apivar som jo er godkendt i Danmark, kan forestille mig at Amitrazen vil blive fordelt hurtigere, en ved brug af Apivar, et af problemerne er efter min mening at Apivar er alt for længe om at virke,man kan se i andre lande der bruger Apivar ,bruger de det stort set hele året. Havde du indtryk af om det var noget der kunne holde liv i familierne ?Kurt Holbæk

    #3996 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Hvordan behandler de økologisk honning, og er der nogen der kontrollere , jeg kan godt huske at fødevarestyrelsen, godkendte at der var Dannebrogsflag, på honningen, og der stod produceret i Danmark, bare honningen var tappet i Danmark, selv om det kom fra Ukraine.

    #3997 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Varroamider i Rusland begyndte i østlige områder mod stillehavskysten og er kommet fra kinesisk- indisk område.
    Men hvad for en type varroa har de i Ukraine, er det (varroa jacobsoni) eller (varroa destructor) eller nogen krydsning der imellem
    Men som der står i Ingemar frises bog, påtræffes varroa-kvælster for første gang februar 1977 i Oberursel i daværende Vesttyskland, (lige syd for Celle), men det må være (varroa destructor), den begrænsede genetiske variation hos varroakvælsteren i Europa, tyder på at den kan stamme fra en og samme introduktion, af et eller samme varroakvælster fra koreanske varroa.

    #3999 Score: 0

    Flemming Vejsnæs
    Deltager
    10 pts

    Min vurdering er at vi ikke kan bruge noget af det de gør i Ukraine. Det er forskellige traditioner og mentalitet.

    #4000 Score: 0

    Kurt Holbæk
    Deltager
    5 pts

    Hej.. Det regnede jeg heller ikke med, men honningen kan vi åbenbart godt bruge, det er bare op ad bakke for erhvervet .Kurt

Viser 6 indlæg - 7 til 12 (af 12 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.