voks fra mine 3 dødsboer

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat voks fra mine 3 dødsboer

This topic contains 2 svar, has 2 stemmer, and was last updated by  Ole Sam Nielsen 4 years, 2 months siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4011 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Jeg har kogt rammer og voks fra mine 3 dødsboer, i en gruekedel, der kommer 1 spand vand i bunden, og så rammerne, når det koger godt, og rammerne er fri for voks , bliver de banket på kanten af gruekedlen og skrabet lidt med en kniv, når alle rammerne er kogt, øser jeg det hele op i en stor trådkurv fra Ikea som står i en kasse, hvor voks og vand løber ned , affaldet bliver kogt 2-3 gange.
    1 kunsttavle vejer ca. 75 gram og når jeg koger det på min måde får jeg ca. 25-30 gram voks ud af hver tavle ,Hver gammel udbygget tavle er der ca. 100-1o5 gram voks, når jeg koger det på min primitiv måde .
    Ps. Trådkurven heder Algot og måler 14+60+38 cn og har nr. 102.185.17 i Ikeas system

    #4012 Score: 0

    Gert O. Johansen
    Medlem
    14 pts

    Hej Ole BiSam. Hvad er dødsboer ? Har du haft sygdom, eller er det bare vinterdøde bier ?
    Og så spekulerer jeg på om der er nogen særlig grund til din lidt omstændige afsmeltningsmetode ?
    Jeg kan let og enkelt afsmelte 30 rammer på ½ – 1 time i min dampvokssmelter. Det er omkring en femmer til strøm, og så render voksen pæn og ren ud i en lille gryde for afkøling.
    Og rammerne er forbavsende rene efter dampafsmeltning, de ser næste ud som var de allerede vasket, altså ingen voksrester.

    #4013 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Jeg tænkte nok der var nogen det ville spørge til dødsboer, der var 2 forskellige årsager, de 2 var der lukket yngel men bierne har ikke kunde flytte sig hen til foderet, derfor har de spist af ynglen indtil de er døde, den sidste havde forladt huset, manglede måske en dronning eller for mange varroa og virus,

    .
    Sygdom?, eller er det bare vinterdøde bier?, hvad er vinterdøde bier ?

    Jeg er kun en fattig biavler derfor ingen dampvokssmelter. men den står på ønskelisten.
    Hele sommeren bruger jeg en sol-vokssmelter

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.