Vand til bierne

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl Vand til bierne

This topic contains 6 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Gert O. Johansen 4 years siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4244 Score: 1

    Johannes Bank Sørensen
    Deltager
    4 pts

    Vedhæftede foto er fra i dag d. 14. april 2020.

    Ifølge dansk lov skal biavleren sørge for for, at bierne har adgang til vand indenfor 300 m i tiden fra renselsesudflugten i begyndelsen af året, til bierne går i vinterhvile.

    Bierne har brug for meget vand !

    Undersøgelser viser, at bierne gennemsnitlig bærer 31 liter vand ind om året pr. stade.

    Der findes flere fsk. måder at sørge for vand til bierne – Dog er det vigtigt at vandet ikke placeres på steder, der hele tiden overflyves af bier, fordi de kan forurene vandet med deres ekskrementer.

    This post has received 1 vote up.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #4251 Score: -1

    Gert O. Johansen
    Medlem
    14 pts

    Det er vel almindelig viden, og ikke noget nyt ? Eller har jeg overset noget i dit indlæg ?

    This post has received 1 vote down.
    #4257 Score: 1

    Johannes Bank Sørensen
    Deltager
    4 pts

    Hej Gert

    Indlægget med foto skal blot opfattes som et aktuelt situations-billede.

    Indlægget kan måske være interessant for nye biavlere, som jo også læser dette Forum, og tids-aktuelle fotos er vel altid interessante at studere.

    At det er almindelig viden for du og jeg er vel ikke noget nyt ? Eller har jeg overset noget i dit indlæg ?

    Venlig hilsen Johannes

     

    This post has received 1 vote up.
    #4261 Score: 0

    Ingeburg Christensen
    Medlem
    1 pt

    Hej!

    Jeg har ikke været opmærksom på, at bierne selv kan forurene vandet, så tak for indlæg.

    Christian

    #4262 Score: 0

    Johannes Bank Sørensen
    Deltager
    4 pts

    Hej Christian

    Der er mange gode måder at sørge for vand til bierne.

    Én af dem jeg rigtig godt kan lide ses i et ældre clip herunder, hvor vandet udskiftes løbende (dryppende):

    Venlig hilsen Johannes

    #4267 Score: 0

    Ingeburg Christensen
    Medlem
    1 pt

    Hej!

    Jeg har altid fået at vide at bierne godt kan lide gammelt vand, men det er måske ikke rigtigt?

    Jeg har en spand med sten og lecca stående ved siden af staderne og 150m derfra er der et lille vandhul. Jeg vil tro, det er der, de henter vand, for der er sjældent nogle i spanden. Måske er det i spandet for gammelt og forurenet .

    Vh

    Christian

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.