To jomfrudronninger?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat To jomfrudronninger?

This topic contains 2 svar, has 2 stemmer, and was last updated by  Richard MacCormac 4 years, 10 months siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #3520 Score: 0

    Jeg lavede en aflægger d. 13 maj. Der udvikledes derefter dronningeceller, helt som forventet – dvs, jeg havde ikke fået en dronning med i aflæggeren ved et uheld. For en uge siden konstaterede jeg at der gik en nyudklækket dronning rundt i den, og de andre donningeceller var flået op… så langt, så godt…

    …og – hov!- i dag, en uge senere, går der TO dronninger rundt. Jeg kiggede mens de gik lige forbi hinanden – stille og roligt, uden at slås.

    Det er ikke helt efter bogen. Er der nogen, der har erfaring med at to jomfrudronninger – kan eksistere i samme aflægger?

    Richard

     

    #3536 Score: 1

    Lennart Jensen
    Medlem
    1 pt

    Hej Richard

    Ja, der kan sagtens gå 2 jomfru dronninger i en bifamilie et kort stykke tid. Derefter udvælger bierne selv den dronning de vil beholde. Jeg har flere gange set 2 eller 3 jomfruer gå rundt på samme tid, men det har været umiddelbart efter klækningen af nødcellerne. Nogle gange er bierne  i færd med at indnøgle og dræbe en jomfru, fordi det ikke er en dronning de vil have. Den sjoveste oplevelse jeg har haft, er at indfange en stor sværm med hele 7 jomfruer. Der lå en død jomfru lige under sværmklumpen. Da jeg ville prøve at bruge sværmen som cellebygger, rystede jeg bierne ned i et tomt magasin, som stod ovenpå et magasin med flere pollentavler og honningtavler. Jeg lagde et dronninggitter imellem. Derefter drev jeg bierne igennem gitteret med lidt røg. Og voila : Der var sandelig 6 jomfru dronninger til. Noget som jeg anså for at være umuligt, men måtte konstateteres at være sandt. Cellebyggeren virkede desuden fortrinneligt, og alle 20 larver i cellekopperne blev antaget. Det kan kun anbefales at prøve det.

    This post has received 1 vote up.
    #3537 Score: 0

    Hej Lennart

    Tak for dit omfattende og meget interessante svar! Og det giver rigtig god mening. Den gængse fortælling er jo, at jomfruerne eliminerer hinanden hurtigst muligt, og at den ene overlevende tager derefter på parringsflugt. Det har altid for mig virket ret ulogisk og risikabelt. Hvorfor sætte alt på spil ved at satse på een uparret dronning, i stedet for at beholde flere – måske indtil den første acceptabelt parret dronning kommer tilbage? Jeg er blevet klogere – tak. Bevis for, at bøgerne (eller dem jeg har læst) måske ikke er helt nuancerede nok!

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.