Skvalderkål

FORUM FOR BIAVLERE Forums Biplanter Skvalderkål

This topic contains 6 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Minna Møller 4 years, 10 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #3421 Score: 0

    Mælkebøtter og skvalderkål er de bedste biplanter, siger Søren Ryge. Mælkebøtter kan vi nyde i øjeblikket i fuldt mål, men skvalderkål?? Jeg har altid set den som en blomst for fluer og har aldrig lagt mærke til bier i den. Har jeg bare været blind?
    Og hvordan ligger det med indhold af nektar og pollen?

    #3422 Score: 0

    Palle Frejvald
    Deltager
    10 pts

    Hej Minna

    Jeg tror du skal en tur til optikeren 😉

    Spøg til side, mange af de vilde bier er ret små, nogle kun på størrelse med de små havemyrer. Så du har nok bare ikke lagt mærke til dem, eller troet at det var små fluer.
    Jeg har ikke lige kunnet finde et billede af skvalderkål med bier i, i mit arkiv, men på vedhæftede kan du se størrelsen på en art bier der kan li’ at overnatte i liden klokke.

    Læg mærke til græsstrået og sammenlign det med bierne, så får du nok en ide om hvor små bierne er.

    I øvrigt har jeg ofte set mine honningbier besøge skvalderkålens blomster.

    • Dette svar blev ændret 4 years, 11 months siden af  Palle Frejvald.
    • Dette svar blev ændret 4 years, 11 months siden af  Palle Frejvald.
    #3425 Score: 0

    Keld Ole Gade
    Deltager
    1 pt

    Hej

    Vi har set bier i skvalderkål. Ifølge en tysk oversigt over biplanter er der kun en beskeden mængde nektar og pollen, men da det er en af de mest udbredte haveplanter, så giver det nok lidt alligevel.

    https://www.die-honigmacher.de/kurs2/Giersch/pflanze_152.html

    Ole

     

    #3427 Score: 0

    Tak for svarene begge to.

    Jeg fik den ide at se i resultatet fra CSI-pollenindsamling for nogle år siden.    Der er registreret pollen fra skvalderkål i 6 tilfælde – et af dem er såmænd fra min egen bigård.  Mælkebøtte havde 94. Pil 46 og græs 45. Kartoffel også 6.

    Så jeg konkluderer, at det er noget af en overdrivelse at kalde skvalderkål for en af de vigtigste biplanter.

    Men at den giver lidt hen ad vejen, både til honningbier og til andreblomsterelskende insekter.

     

    #3431 Score: 0

    Palle Frejvald
    Deltager
    10 pts

    Ja, måske du har ret, men du kan vel ikke ud fra et lavt antal af registreret pollen fra skvalderkål konkludere at det er overdrevet. Antallet kan jo lige så godt skyldes, at der ikke er mange skvalderkål der blomstrer i området.

    #3538 Score: 0

    Palle Frejvald
    Deltager
    10 pts

    Hej igen Minna

    Nu blomstrer skvalderkålen her hos mig 😉 Jeg brugte et kvarter her til formiddag på at se hvad der dukkede op af bier.
    Ud over en del myrer, så så jeg nogle stykker af de her:

    Er ikke sikker på arten, men en vejsmalbi af en slags skal det nok være. Bemærk størrelsesforholdet imellem den og myren. Bien er ikke en af de allermindste, der findes andre som kun er omkring halvt så store.

    Der var også en blodbi, den er en såkaldt gøgebi, så den tanker blot nektar i skvalderkålen. Jeg har en fornemmelse af at den måske redesnylter på vejsmalbien.

    Ud over en del forskellige biller og fluer, mødte jeg også en snyltehveps, tror den her snylter på en art natsommerfugle, men derfor kan den jo godt trænge til en tår energidrik.

    Prøv selv at stille dig ud i skvalderkålen, du skal stå lidt og bare iagttage, så dukker dyrelivet frem. Tror alligevel Søren har fat i noget.

    • Dette svar blev ændret 4 years, 10 months siden af  Palle Frejvald.
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.