Salg af honning i rammer

FORUM FOR BIAVLERE Forums Love og regler Salg af honning i rammer

This topic contains 4 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Gert O. Johansen 3 years, 9 months siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4445 Score: 0

    Gregers Nielsen
    Medlem
    1 pt

    Jeg er blevet spurgt, om jeg vil sælge honning i rammer i stedet for i glas.

    Er der noget juridisk, som jeg skal være opmærksom på i den sammenhæng?

    Bl.a. er jeg lidt i tvivl om hvordan honningbekendtgørelsens § 6, stk. 3, og samme bekendtgørelses bilag 1, nr. 1, litra b, nr. 1, skal forstås? Umiddelbart synes jeg at bestemmelsen blot angiver, at jeg ikke må kalde produktet honning, men kun tavlehonning. Er I enige?

    Skal der mærkning af sådan tavlehonning? Fx § 13 om advarsel mod at give (tavle-)honning til børn under 1 år?

    #4540 Score: 0

    Gregers Nielsen
    Medlem
    1 pt

    Er der andre, som sælger honning i rammer? Hvad gør I?

    Er der nogen åbenlyse fælder, som jeg kan gå i – både juridiske og praktiske?

    Jeg har tænkt mig at veje hele tavlen og så veje en “tom” tavle og trække vægten af den tomme tavle fra den fulde tavle. Så beregnes prisen ud fra en kilo-pris. Er det fair overfor kunden? Kan det give nogen problemer med denne fremgangsmåde? Har jeg glemt noget?

    Har biavlerforeningen et mærke/etiket til tavler? Jeg har søgt på Bishoppen, men har ikke fundet nogen etiket, som er til tavler.

    #4565 Score: 0

    Keld Ole Gade
    Deltager
    1 pt

    Hej

    Bliver det ikke en underskudsforretning, hvis du trækker voksen fra? Bivoks er efterhånden i højere kurs end honning.

    Hilsen Ole

    #4566 Score: 0

    Gregers Nielsen
    Medlem
    1 pt

    Hej Ole

    Det er et godt spørgsmål og en god pointe.

    Så vidt jeg kan regne ud, så har jeg ca 65 gram kunstplader i hver ramme, plus det, som bierne selv har udbygget det hele med. Så jeg skal sætte kiloprisen så højt, at jeg som minimum får dækket omkring 10,- i direkte udgifter til voks pr. tavle. Plus honningen, selvfølgelig.

    Omvendt sparer jeg udgifter til glas og til låg (og måske til etiket?) som jeg jo heller ikke ville veje med, hvis jeg solgte pr glas. Og det er jo alligevel fire-fem glas som bliver sparet hver gang jeg sælger en ramme?

    Det er en rigtig god pointe med at bivoksen er væsentligt dyrere end honningen. Er der en snedig måde at få bierne til at producere mere bivoks? Eller spørger jeg nu efter “de vises sten”?

    Tak for input fra Gregers

    #4567 Score: 0

    Gert O. Johansen
    Medlem
    14 pts

    Mht. at få bierne til at producere mere voks. Ja brug kunsttavler frem for at genbruge jomfrutavlerne.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.