Salg af biprodukter?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Love og regler Salg af biprodukter?

This topic contains 7 svar, has 4 stemmer, and was last updated by  Jens Peter Sørensen 10 months, 2 weeks siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #6968 Score: 0

    Er der nogen som ved om jeg eks som hobbybiavler, må sælge hjemmeproducerede vokslys (voksrester fra mine bier)? Jeg er ikke momsregistreret, da jeg kun har 3 bistader og vel maks. vil sælge i omegnen af 15-20 lys på årsbasis.  Desuden kunne jeg godt tænke mig at lave lidt salve ligeledes indeholdende voks og andet godt fra mine bier, men må jeg overhovedet det? Eller skal man være momsregistreret og med godkendt produktionskøkken? På forhånd tak. 

    #6969 Score: 0

    Helle Winter
    Medlem

    Hej Monica

    Jeg laver også biprodukter, og sælger dem på Den Blå Avis og et par markeder i løbet af året. Mig bekendt må man sælge direkte til forbrugeren via markeder vejboder o. lign. Så længe det er på hobbyplan, tænker jeg ikke man skal have tilladelse til noget.

    /Helle

     

    #6970 Score: 0

    Hej Helle,

    Tak for hurtigt svar, det lyder fornuftigt og var også det jeg håbede på.

    Mange tak.

    Hilsen

    Monica

    #6973 Score: 0

    Lottie Holm
    Deltager

    Hej Monica
    Det lyder dejligt med lys og salve fra bigården.
    Du skal sørge for at lave en ingrediens liste på din salve, således at folk kan se hvad den indeholder. Vær opmærksom på at nogle æteriske olier kan fremkalde allergiske reaktioner, også selvom de er helt naturlige. Derfor er det en god ide at nævne det også.

    Venlig hilsen Lottie

    #6981 Score: 0

    Hej

    Du skal nok læse lidt med hensyn til salve (kosmetisk produkter) inden du sælger det.
    Miljøstyrelsen har en side om den slags.

    https://mst.dk/kemi/kemikalier/fokus-paa-saerlige-produkter/kosmetik/forhandler-du-kosmetiske-produkter/

    Bare så du ikke ender med et monster erstatningskrav

    Hvis du vil sælge honning produkter, hvor du blander smag eller andet i din honning, skal det laves i et “godkendt” køkken, du må ikke bare lave det hjemme på køkkenbordet.

    /Jens Peter

     

    #6983 Score: 0

    Hej

    Mange tak for svar 😊.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 8 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.