Rensning af voks

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl Rensning af voks

This topic contains 5 svar, has 4 stemmer, and was last updated by  Niels Rasmussen 3 years, 6 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4777 Score: 0

    Gert O. Johansen
    Medlem
    14 pts

    I  der selv afsmelter tavler, hvordan renser i voksen for urenheder ?

    #4778 Score: 0

    Johannes Bank Sørensen
    Deltager
    4 pts

    En dame nylon strømpe er super effektiv til formålet.

    Venlig hilsen Johannes

    #4779 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    En ny voks tavle vejer ca. 75 gram og når jeg smelter de gamle tavler vejer de ca. 105 gram de bliver smeltet ca. 3 gange  for at få det hele ud, voks og affald bliver hældt op i en trådkurv fra IKEA.

    Jeg hælder 2 spand vand i gruekedlen, og så stabler jeg alle rammerne og  går ind og drikker kaffe

    #4780 Score: 0

    Niels Rasmussen
    Deltager
    2 pts

    Når jeg har smeltet kommer jeg voksen i en alugryde sammen med 1 litervand, koger det, og hælder det gennem en si (dørslag) i en spand. spanden sætter jeg i et magasin, og det køler langsomt så alle urenheder synker til bunds, så kan det skrabes af , når klumpen er blevet kold.

    #4781 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Hej Nils, prøv at undgå  alugryden og brug rustfri-stål ,  Aluminium kan godt ødelægge vokset

    #4784 Score: 0

    Niels Rasmussen
    Deltager
    2 pts

    Hej Ole

    Jeg har brugt alugryder (Kløverblad) i flere år, og mit voks har den fineste gule farve.

    Da der findes mange legeringer af alu, vil jeg ikke udelukke, at det kan ske at noget aluminium kan farve voksen.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.