Rapshonning

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Rapshonning

This topic contains 4 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Flemming Deleuran 1 year siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #6837 Score: 0

    Min rapshonning er i år stenhård. Jeg synes, at jeg har gjort, som jeg plejer.
    Har jeg kommet honningen for tidligt eller for sent på glas? Har jeg rørt den for lidt? Eller har jeg bare fået alt for meget af rapshonningen (der var en mark ret tæt på).

    Med venlig hilsen

    Flemming Deleuran

    #6840 Score: 0
    • Hvor bor du, siden du allerede har rapshonning? Her på Bornholm er de hvide anemoner kun i gang med at springe ud. Rapsen er ganske lav.
    • <li style=”text-align: left;”>

    #6841 Score: 0

    Beklager at jeg først spørger nu, men det er altså honning fra sidste år.

    #6849 Score: 0

    Gert O. Johansen
    Medlem
    14 pts

    Flemming det er ikke usædvanligt at især rapshonningen efter tapning på glas bliver så hård, at man kan bruge den til at slå søm i med.  Den plejer dog efter nogle måneders modning at blive mere “medgørlig” så man ikke behøver hammer og stemmejern for at få den ud af glasset.
    Når jeg sætter glas til salg i gårdbutikken (plastglas) så får de lige 20 – 30 sekunder i mikrobølgeovnen, hvor efter man kan mærke at krystalstrukturen brydes lidt hvis man klemmer forsigtigt på glassene. Men selvfølgelig ikke så meget i mikrobølgeovnen at honningen bliver varm.

     

    #6863 Score: 0

    Tak for dit svar Gert. Jeg ved godt, at rapshonning kan være hårdt i sensommeren, men indtil videre er det altid blevet blødere mod vinter. Jeg vil bruge dit råd.

     

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.