Pollen i honningen

This topic contains 5 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Ole Sam Nielsen 2 years, 9 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #5626 Score: 1

    Gert O. Johansen
    Medlem
    14 pts

    Jeg ser især lige for tide, at rigtig mange faldbyder deres nypressede honning som værende “ekstra meget fyldt med det sunde pollen”.

    Der er formentlig stor forskel på hvordan den pressede honning er behandlet. Mange bruger formentlig bare de mindre “frugtpressere” hvor tavlerne skæres ud i stykker som presses med et manuelt stempel. Og andre kan jeg se, de kværner tavlerne inden de presser dem.

    Pollen er jo ikke flydende som honning, så mon ikke at de små frugtpressere efterlader det meste pollen trykket sammen i vokskagen ?

    Hvor meget hold er der så i alle de store anprisninger ? Mange ved vel reelt ikke noget eksakt om pollenindholdet i deres pressede tavler ? Der kan være ret stor forskel på hvad man tror og hvad man ved.
    Så det ville måske være tættere på sandheden hvis de skrev, at de tror at deres honning indeholder ekstra meget . . . . .

    Er der lavet valide undersøgelser af forholdet ?

    This post has received 1 vote up.
    #5627 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Jeg har oplevet at presset honning bliver anprist som bedre, og smager bedre og indeholder mere pollen end slynget honning , da de ikke vilde stoppe den anprisning var jeg nød til at lave en lille folder om slynget honning, her er en del af min folder om slynget honning.

    ————————–

    Presset eller slynget honning?

    Denne honning er et 100 % rent naturprodukt. Den er ikke opvarmet, men slynget ud af biernes voksceller på en skånsom måde, Derfor har den en finere smag end presset honning, der kan indeholde flere urenheder fra blandt andet bilarvens ekskrementer.

    Biens udvikling: En bi er et æg i 3 dage, inden den bliver klækket til en bilarve. Bilarven ligger i en celle. I det stadie er den 5½ dag, hvor den bare spiser og spiser pollen og honning.  Men på trods af det store madforbrug afsætter larven ikke ekskrementer, den har nemlig ikke forbindelse mellem maven og endetarmen endnu, Ekskrementerne hober sig derfor op bagerst i maven, og først når larvetiden er slut, bliver der hul igennem.  Alt sammen tømmes så på bunden af cellen, når larven er stoppet med at spise.

    Nu strækker larven sig ud i cellen. Det tager 3 dage, og den får antydning af hoved. Arbejderbierne lukker cellen, og larven tager straks fat på at spinde en kokon eller et puppehylster. Det tager ca. et døgn. De næste 8 dage sker der en forandring fra larve til voksen bi.

    De næste 2 dage gør den sig klar til at krybe ud af cellen.

    Det første, den gør, når den er kommet ud af cellen, er at rengøre cellen. Den bliver gjort klar, så dronningen kan lægge endnu et æg i cellen .

    Men  kokonen  (puppehylsteret) kan den ikke fjerne, og heller ikke sine ekskrementer.

    Den lille lort ligger godt beskyttet under puppehylstret på bunden af cellen. Derfor er det en dårlig ide at presse gamle yngeltavler for at udpresse  honning, Tavlerne bliver knust og ekskrementerne frigivet. Det er derfor presset honning har en kraftigere smag, –  slynget honning har en meget finere smag

    Hvis ikke biavlerne udskiftede de gamle tavler med kokoner (puppehylstre), ville  bierne blive mindre og mindre og kortere for til sidst at være for små, og bi-familien ville dø efter ca. 60 år.

    U-filtreret honning er noget sludder

    Honning skal naturligvis sies for at fjerne urenheder som bivinger, biben, voksrester osv.

    Man kan ikke fjerne pollen ved at si honning

    1 lille pollen korn er o, o35 millimeter,

    en grov si er 1000 micron = en millimeter,

    en fin si er 350 micron = 0,35 millimeter

    en xxfin si er 200 micron = o, 20 millimeter

     

     

    #5629 Score: 0

    Gert O. Johansen
    Medlem
    14 pts

    Udmærket beskrivelse BiSam, men du forholder dig ikke rigtig til mit spørgsmål om hvorvidt det altid er rigtigt, at presset honning indeholder meget mere “af det sunde” pollen.

    Og med hensyn til filtrering og sining af honningen, så kan man jo godt sige, at det er det samme. Men i praksis taler men normalt ikke om filtrering ved at lade honningen passere en si.

    Jeg bruger selv et par stålsier af de grove, når jeg slynger, og efter en dags tid i tappespanden trækker jeg så et tyndt lag små voksrester af med et stykke bagepapir.

    Når jeg så tapper honningen på glas og nærstuderer processen, så ser jeg i mindre omfang ganske små partikler, varierende i farver tilsvarende som pollenet i tavlerne. Jeg er meget omhyggelig med hygiejnen, så det er ikke forurening.

    Derfor synes jeg det kunne være interessant at få testet hhv. den slyngede honning og de forskellige pressede honninger, for at få verificeret om alle de floromvundne anprisninger holder vand, eller om det mest er varm luft for at fremme salget.

    #5631 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Hvis man presser gamle yngeltavler med lidt pollen i så kunde jeg godt forestille mig at der er lidt mere pollen i honningen end slynget honning, mig bekendt er der ikke pollen i jomfrutavler,.

    Jeg vil kunde opnå det samme ved at ”krasse” lidt i pollen fra gamle yngeltavler ,  men uden at få bi-ekskrementer  med.

    Her omkring bliver presset honning anprist som en kraftigere smag og med mere pollen .

    Men Men min slynget honning har en finere smag ha ha

    #5640 Score: 0

    Ole Kilpinen
    Deltager
    8 pts

    Hej Gert

    Du har helt ret i at når tavler med bibrød og honning presses, vil en stor af af bibrøddet bare presses sammen med voksen. Men når vi får honning til analyse finder vi stadig væsentlig mere pollen i presset honning end i slynget honning. Så noget kommer altså med i honningen selvom det svinger meget hvor meget pollen der er.

    Mvh Ole

    #5641 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    I slynget honning er der ca. 2000 pollenkorn pr gram som en naturlig del af honningen, men hvis man presser gamle yngeltavler med pollen , så kommer der mere ”smag” i honningen og mere pollen når tavlen bliver knust i pressen , men der kan også komme ”smag” fra andre ting , prøv at tygge gamle yngeltavler, de har en kraftig smag.

    Men jeg syntes det er forkert at anprise som bedre end slynget honning

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.