Oxalsyrefordamper

FORUM FOR BIAVLERE Forums Bimateriel Oxalsyrefordamper

This topic contains 4 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Gert O. Johansen 1 year, 4 months siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #6486 Score: 0

    Er der nogen der har erfaring med/kender til oxalsyrefordampning som erstatning for oxalsyredrypning. Hvordan stiller DBF sig, er det noget de kan anbefale?
    Jeg har på YouTube set en svensk biavler bruge det. Fordamperen han brugte var en Varrox oxalsyrefordamper. Den kan købes via Fruugo for ca. 370 kr.

     

    #6495 Score: 0

    Klaus Hviid Petersen
    Deltager
    2 pts

    Hej Per

    For at få DBF’s holdning så tror jeg du skal kontakte konsulenterne direkte.

    Personligt har jeg ikke prøvet oxalsyre dampning, men set det gjort. Det gælder meget om at beskytte sig selv for dampene, for de er meget sundhedsskadelig, selv i små mængder der inhaleres. Derfor fravalgte jeg at gøre det – nye lunger er vist sværere at få fat på.

     

    Mvh/klaus

    #6505 Score: 0

    Hej Klaus

    Tak for dit svar. Jeg er helt med på oxalsyredampes skadevirkning på vores lunger. Det jeg ikke ved noget om og derfor efterlyser, er påvirkningen af bierne og effektiviteten overfor varoamiderne.

    #6506 Score: 1

    Klaus Hviid Petersen
    Deltager
    2 pts

    Hej Per

    Uden at kunne henvise til forsøg eller andet, vil jeg dog påstå at udført korrekt er oxalsyrefordampning effektivt.

    Men som sagt, så er det svært at udføre sikkert uden at skulle være udstyret med en rumdragt. For stadet, som jeg oplevede det, skal nærmest dampe i flere minutter efter behandlingen.

    This post has received 1 vote up.
    #6589 Score: 0

    Gert O. Johansen
    Medlem
    13 pts

    Per hvis du vil prøve en oxalsyrefordamper, så skal du jo være opmærksom på, at det jo helst skal udføres i en kold periode, gerne i let frostvejr, og altså slet ikke som nu med temperaturer helt oppe omkring 18°
    Meningen er jo, at oxalsyredampene skal kondensere på alle de kolde overflader i magasinet, og at miderne så kommer i kontakt med oxalsyren når de flytter sig i stadet.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.