Oxalsyrebehandling.

FORUM FOR BIAVLERE Forums Skadedyr og sygdomme Oxalsyrebehandling.

This topic contains 7 svar, has 5 stemmer, and was last updated by  Klaus Hviid Petersen 2 years, 2 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #6020 Score: 0

    Gert O. Johansen
    Medlem
    13 pts

    Hvad er egentlig meningen med at blande oxalsyren op med sukker, når vi behandler bierne ? Oxalsyren er jo ikke til invortes brug, men blot et kontaktmiddel som bierne ved deres bevægelser gerne skal fordele rundt i familien, så flest muligt af miderne kommer i berøring med oxalsyren.
    Jeg vil da tro, at bierne æder den syreholdige sukkerlage i stedet for.
    En oxalsyrefordamper vil brugt rigtigt formentlig være mere effektiv. Ved fordampning af oxalsyrekrystaller i en frostperiode vil oxalsyredampene jo hurtigt kondenseres på alle overflader  i magasinet. Altså på rammer, tavler og magasinkasserne, og så kan bierne og miderne ikke undgå at komme i berøring med oxalsyren.

     

    #6023 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Kurt Holbæk Sælger  Greenstick i min 50stk pakker hjemme fra til næste år. Prisen vil være 450kr Inc moms – Inc fragt for 50 stk. Bestilling vil foregå på Kurts hjemmeside Honningagergaard.dk. De populære 10 stk. pakker kan selvfølgelig stadig købes hos Bihuset.

    Dem jeg selv laver indeholder 5 gram oxalsyre og 6 gram glycerin, på noget ostelærred der er viklet om noget plastik spændebånd, plastiken er 25 cn. lang og ostelæred er 9+23 cn.  og så 3 hæfteklammer igennem. Jeg koger først glycerinen og så opløser jeg oxalsyren .

    #6024 Score: 0

    Gert O. Johansen
    Medlem
    13 pts

    Var det et forsøg på at besvare mit spørgsmål ?
    Jeg har i øvrigt også selv lavet effektive og ganske billige “Greensticks” tilsvarende dem som Kurt Holbæk reklamerer så voldsomt for lige nu.
    Opskrifter og forsøgsresultater på scientific beekeeper.

    #6031 Score: 0

    Kurt Holbæk
    Deltager
    5 pts

    Hej . Jeg syntes din kommentar er lidt nedladende ang jeg reklamere så voldsom lige nu. Havde jeg ikke været så ihærdig ,var du og andre nok ikke kommer på denne metode, jeg kan jo forstå du er i gang med at lave , kopierer stick . Der er  jo nogen der må prøve nyt og løbe risikoen , det er jo nemt når andre har gjort arbejdet Forventer det kun er til eget brug du laver .Angående oxalsyre blandet med sukker spiser bierne det ikke, afbrænding er ikke så effektivt som drypning , især ikke om vinteren, jeg har lavet mange forsøg. Kurt

    #6041 Score: 0

    Gert O. Johansen
    Medlem
    13 pts

    Kurt, nu er det jo ikke noget nyt at behandle med oxalsyresticks, og du har jo ikke nogen eneret på selve metoden, ej heller til at lave noget tilsvarende til salg. I hvert fald ikke så længe at det ikke er en nøjagtig kopi af dine sticks.
    Dem jeg laver og har brugt i en hel del år, er lavet på baggrund af anvisninger og efter flere års erfaringer med metoden udført og beskrevet i Scientific Beekeeper.
    Men al respekt for dine sticks. Jeg håber at du får meget held af din massive reklamekampagne på forskellige fora i bl.a. Facebookgrupper.

    #6042 Score: 0

    Kurt Holbæk
    Deltager
    5 pts

    Hej Gert. Jeg fik bare en opfattelse at det var en kopi af mine stick. Jeg har selvfølgelig ikke eneret på metoden, hvilke jeg aldrig har påstået. At du laver en tro kopi af mine stick har jeg ingen problemer med. Syntes dog dit lidt negative sprogbrug kunne  være undgået . Jeg ved godt jeg skriver meget om metoden, men skriver også om alt andet inden for min biavl, tror nok der sættes pris på mine indlæg Som jeg ser det handler biavl mest om varroa , derfor fylder mine indlæg meget om dette emne, mange spørger om stick , og så svarer jeg selvfølgelig . Min begejstring at jeg endelig har fundet noget der kan redde min biavl er svær at skjule , ser ikke noget galt i jeg deler det med andre biavlere. Kurt

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 8 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.