Opvarmning og dannelse af HMF

FORUM FOR BIAVLERE Forums Honning og andre biprodukter Opvarmning og dannelse af HMF

This topic contains 2 svar, has 2 stemmer, and was last updated by  Gert O. Johansen 1 year siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #6829 Score: 0

    Gert O. Johansen
    Medlem
    14 pts

    Kan man nogen steder se hvordan sammenhængen er imellem opvarmningstemperaturen og tiden med hensyn til dannelse af HMF ? Jeg mener at jeg på et tidspunkt har set en tabelsammenligning, men jeg kan ikke finde den igen.
    Hvor hurtigt dannes HMF ved forskellige opvarmningstemperaturer ?

     

    #6838 Score: 0

    Hej Gert

    Jeg tror ikke, om det er noget, der er lavet større undersøgelser af, men jeg har dog fundet lidt.

    Generelt bør nævnes, at der er flere faktorer, der har indflydelse på dannelsen af HMF, deriblandt pH-niveauet i den pågældende honning. I en uopvarmet honning, der opbevares ved 12-14 °C kan forventes en årlig stigning i HMF på 3 mg/kg for lusehonning og 5-6 mg/kg for blomsterhonning.

    Forsøg har vist, at den tid, det tager, før niveauet af HMF når op på 30 mg/kg, afhænger af temperaturen på følgende måde:

    Temp. °C           Tid

    10                        25 – 30 år

    20                        600 – 800 dage

    30                        150 – 250 dage

    40                        20 – 50 dage

    50                        4,5 – 9,0 dage

    60                        1 – 2,5 dage

    70                        5 – 15 timer

    80                        30 – 40 minutter

    Ifølge Honningbekendtgørelsen må HMF ikke overstige 40 mg/kg, mens HMF skal være under 15 mg/kg, for at honningen kan opnå Danmarks Biavlerforenings kvalitetsmærke.

    Jeg håber, du kan bruge mit svar.

    Venlig hilsen Camilla Schabert

    Konsulent, Danmarks Biavlerforening

    #6848 Score: 0

    Gert O. Johansen
    Medlem
    14 pts

    Tak for svaret Camilla, det var hvad jeg havde brug for at vide.

     

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.