Opbevaring af jomfrutavler

FORUM FOR BIAVLERE Forums Skadedyr og sygdomme Opbevaring af jomfrutavler

This topic contains 6 svar, has 6 stemmer, and was last updated by  Ole Sam Nielsen 6 years, 11 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #859 Score: 0

    Jeg har hørt at man kan sætte rammerne i magasiner og lukke dem lufttæt og så forneden sætte en skål med en bestemt væske, som er det jeg ikke kan huske.

    Det er for at undgå, at der går spind, mug eller mål i rammerne.

    Jeg håber, at der er en, som kan hjælpe med den rette væske.

    På forhånd tak.

    #860 Score: 1

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Eddikesyre: sæt alle gamle tavler og jomfrutavler i en stor stak og øverst på toppen sættes en skål med eddikesyre i nogle dage, dampene synker ned og dræber nosema sporene (det skal foregå ude i det fri) det fjerner også voks møl, men husk at udlufte tavlerne inden de kommer ned til bierne igen, søm i rammerne ruster en smule af eddikesyren.

    This post has received 1 vote up.
    #862 Score: 1

    Ivan Bjorholm Nielsen
    Medlem
    2 pts

    Voksenliv kan ikke lide træk, så hvis man kan komme til at stable magasinerne, så der bliver det man kalder skorstenseffekt op igennem stakken, så er problemet med møl stort set løst.

    Personligt stabler jeg dem på paller, hvorpå der er lagt et dronningegitter mod indtrængning af mus. Stabel så højt som muligt og slut af med en dronningegitter.

    En forudsætning for at kunne opbevare jomfrutavler er at de er fri for pollen og at der ikke har været det mindste yngel i dem. Det er det møllerne går efter.

    Lageret skal endvidere være køligst muligt.

    This post has received 1 vote up.
    #1752 Score: 0

    Hej alle sammen,

    Er ny, fra 2016. I efteråret stablere jeg mine jomfrutavler på loftet i laden, hvor der er koldt og god udluftning. Jeg fik IKKE stillet eddikesyre på toppen af mine stakke.

    Jeg har lige været forbi for at gøre klar til sæsonen, og alt ser fint ud. Dog er der enkelte der har været pollen i der ser lidt mugne ud. Dette er nogle få.

    SPØRGSMÅL: Kan jeg bruge tavlerne? Og hvad skal jeg gøre inden? Kan jeg behandle dem med eddikesyre, og i så fald hvad er proceduren?

    mvh, Michael

    #1755 Score: 0

    Flemming Bech Thorsen
    Deltager
    4 pts

    Du kan sagtens bruge tavlerne. Lad være med at gemme pollentavler, eller gem dem i en fryser, hvis du absolut vil gemme dem. De mugner ofte og du risikerer voksmøl angreb. Du behøver ikke nødvendigvis at bruge eddikesyre.

    #1757 Score: 0

    Henrik Fromberg Olsen
    Deltager
    2 pts

    Hej alle

    Ved opbevaring.

    Der er også den mulighed at bruge planten løvstikke brug et godt bundt blade kom rammerne i en sort sæk og lig bladene oven på alle rammerne luk godt for posen og stil den køligt.

    Ved Brug af jomfrutavler

    Hvis der har været lidt møl / mug i så vil de nok være døde så brug rammerne bierne vil rense rammerne og så går det bare der ud af.

    Har selv lige gjort det og de er fuldstændig rene og der er sat nyt yngel i rammerne.

    Brug 80% eddikesyre på en klud i stedet for løvstikke det virker også

    Derfor vil mit råd være brug rammerne.

    Mvh HFO

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.