Nye regler for økologisk honning – NaturErhvervsstyrelsen har udsendt dette

FORUM FOR BIAVLERE Forums Økologisk biavl Nye regler for økologisk honning – NaturErhvervsstyrelsen har udsendt dette

This topic contains 29 svar, has 10 stemmer, and was last updated by  Bo Brebøl 5 years, 1 month siden.

Viser 6 indlæg - 19 til 24 (af 30 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #1638 Score: 0

    Bo Brebøl
    Deltager
    6 pts

    Jeg har også set på kortet, navnlig på områder, jeg kender. Det giver ikke megen mening.

    #1652 Score: 0

    Ole Kilpinen
    Deltager
    8 pts

    Allerførst må jeg sige at det er et foreløbigt kort, fordi det er baseret på landmændenes indberetninger fra sidste år. Afhængigt af hvordan de dyrker markerne i år, kan områderne forandre sig.

    Vi har desværre ikke kunnet få beskrevet præcist hvordan det hele beregnes, men princippet er at indenfor 3 km skal 95% af fødegrundlaget være økologisk. For hvert areal tilskrives en fødeværdi, f.eks. regnes en kornmark for ikke at give noget føde til bierne og på den måde ryger den helt ud af regnskabet.

    Herudover må der ikke være områder indenfor bestemte jordforureningskategorier. Det betyder bl.a. byer og større veje. Hvordan grænserne ligger ved vi ikke, men det er nok nogle af disse faktorer der kan diskvalificere en del områder.

    Endelig må jeg sige at når jeg kigger kortet efter i detaljer er der også en del områder som jeg ikke kan forstå hvorfor de ikke er gode nok. Så vi skal nok forsøge at skaffe flere oplysninger fra Styrelsen.

    #1687 Score: 0

    Vibeke Beier
    Medlem

    Hej

    Jeg er økologisk biavler og tilmeldt ERFA gruppen for økologisk biavl, men har ikke mærket meget til det. – Måske fordi den ikke rigtigt er kommet i gang endnu.

    Efter et par år som økologisk biavler har jeg en del spørgsmål, der er for omfattende til debat på dette forum. Jeg vil derfor foreslå, at Dansk Biavlerforening snarest indkalder gruppen til et møde.

    Venlig hilsen

    Vibeke Beier

    ThyBi

    #1804 Score: 0

    Bo Brebøl
    Deltager
    6 pts

    Nu er der udsendt en officiel melding om, at landmændene kan ændre deres afgrødevalg frem til 16. maj:

    “Du kan stadig sende ændringer til fællesskemaet
    Nu er fristen for at sende fællesskemaet rettidigt passeret, men hvis du har sendt dit Fællesskema, kan du ændre i det frem til og med 16. maj 2017. Du kan også nå at sende et forsinket Fællesskema frem til og med 16. maj 2017.
    Publiceret 24. april 2017
    Ca. 4.000 landmænd har fået brev om, at Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har rettet i de markblokke, hvor de har indtegnet marker. Hvis du er en af de landmænd, skal du tjekke dit Fællesskema senest 16. maj, som er fristen for at sende ændringer.

    Det kan du ændre i fællesskemaet
    Du kan frem til og med 16. maj 2017:

    sende forslag til ændring af markblokke
    op- og nedskrive arealer i fællesskemaet – dog kan arealer, du søger om nyt tilsagn til ikke opskrives efter 21. april
    tilføje og slette marker
    tilføje og fjerne MFO-arealer
    ændre afgrødekoder – du skal anmelde den afgrøde, som du dyrker i perioden 15. maj til 25. juli 2017
    tilføje eller slette tilsagnsoplysninger – du kan dog ikke søge om tilsagn til nye marker efter 21. april 2017
    tilføje eller fjerne markering for grundbetaling under artikel 32
    ændre din ansøgning til Målrettede efterafgrøder, men kun hvis du flytter ansøgningen til andre marker af samme størrelse inden for samme ID15-område. Du kan ikke søge til et større areal. Du kan godt nedskrive din ansøgning, men det vil medføre et træk i din kvælstofkvote.
    Du kan sende overdragelser af betalingsrettigheder til og med 16. maj, hvis erhverver har indsendt sit Fællesskema 2017.

    Hvis du søger om ø-støtte eller støtte til unge nyetablerede landbrugere efter 21. april, og du ikke søgte ordningen rettidigt, vil den støtte blive nedsat med 1 procent pr. arbejdsdag, vi modtager ansøgningen efter 21. april 2017.

    Du kan stadig sende visse ændringer efter 16. maj 2017. Læs mere om ændring af fællesskemaet i ”Brugerguide til Fællesskema 2017”, afsnit 1.6.

    Gå til Brugerguide til Fællesskema 2017.

    Hvis du ikke nåede at sende dit Fællesskema

    Du kan stadig sende fællesskemaet via Tast selv-service til og med 16. maj 2017. Vi nedsætter din støtte med 1 procent pr. arbejdsdag, som vi modtager dit Fællesskema efter 21. april 2017. Hvis du sendte fællesskemaet 22. eller 23. april 2017, anser vi det for modtaget 24. april, og vi trækker 1 procent af din støtte.

    Læs en trin for trin-guide eller se de korte film på vores hjemmeside.

    Kontakt

    Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 33 95 80 00 eller sende en e-mail til arealtilskud@lfst.dk.

    Er du journalist, er du velkommen til at kontakte Landbrugs- og Fiskeristyrelsens pressetelefon på tlf. 41 89 25 07. ”

    Når Landbrugs- og fiskeristyrelsen engang efter 16. maj skal kontrollere, om de ansøgte økobigårdes placering overholder kravet om 95% økoafgrøder inden for 3 km radius og sende meddelelse til ansøgerne herom samt revidere det vejledende kort til årets aktuelle forhold, er vi vel fremme omkring 1. juni. med 10 dages frist til biavleren til at vælge en alternativ placering, når vi vel midten af juni, hvorefter ministeriet velsagtens skal have 14 dage til at godkende placeringerne, således at biavlerne kan få en godkendt placering omkring 1. juli. Der bliver ikke meget dansk økohonning i år, hvis det nuværende regelsæt skal overholdes.

    #1974 Score: 0

    Bo Brebøl
    Deltager
    6 pts

    Jeg har i dag sendt nedenstående klage til Miljø- og Fødevareministeriet:

    Miljø- og Fødevareministeriet
    Landbrugs- og Fiskeristyrelsen
    mail@lfst.dk

    Halmtofte, den 26. juli 2017

    Klage over afgørelse vedrørende økologisk biavl
    Journalnummer: 17-6030-000007

    Med brev af 16. maj d.å. har ministeriet nægtet at godkende mine 5 bigårde. Det sker angiveligt med henvisning til en matematisk model, som ikke kan godkende de angivne placeringer defineret alene ved disses koordinater. Afslaget er ikke vedlagt klagevejledning.

    I min ansøgning har jeg beskrevet bigårdenes placering på økologiske arealer, i visse tilfælde afgrænset af vand. Ministeriets afgørelse er tilsyneladende truffet uden overvejelser desangående.

    Danmark er endnu ikke reduceret til et robotstyre, hvor afgørelser kan træffes maskinelt. Vi har alle krav på en individuel og konkret begrundet afgørelse. Da det ikke ses at være tilfældet, anser jeg afgørelsen for ugyldig.

    Jeg skal derfor anmode ministeriet om at foretage en individuel og konkret vurdering af min ansøgning og sende mig et fyldestgørende svar inden 7 arbejdsdage.

    Såfremt svaret fører til en godkendelse, behøver ministeriet ikke foretage sig yderligere. Skulle jeg mod forventning ikke få mine bigårde godkendt, anmoder jeg om fuldstændig aktindsigt i, hvorledes afgørelsen er truffet, herunder hvorledes formlen for beregningen af overensstemmelsen mellem Kommissionens forordning (EF) nr. 889/2008 af 5. september 2008 (KFO 889/2008) og den hertil svarende danske virkelighed er udformet. Denne aktindsigt skal efter loven foreligge inden 7 arbejdsdage.

    Jeg kan tilføje, at mine bigårde opfylder ovennævnte forordnings krav i mindst samme grad som svenske og tyske bigårde, hvorfra honningen lovligt kan forsynes med det røde, såkaldt ”danske” økomærke. En manglende godkendelse af mine bigårde vil derfor stride imod lighedsgrundsætningen indenfor dansk forvaltningsret.

    Rent praktisk tillader jeg mig at nævne, at det er særdeles uhensigtsmæssigt at forsøge at gennemføre en godkendelsesprocedure som den foreliggende, hvor biavlen prioriteres helt i bunden af produktionspyramiden, selvom den danner grundlaget for en stor del af landbrugs- og gartneriproduktionen. Det er ikke hensigtsmæssigt at skulle godkende de økologiske bigårde langt henne i sæsonen, efter at landmændene har indberettet deres afgrøder på det såkaldte fællesskema. Det gør det meget vanskeligt at planlægge biavlen, og det rummer ingen garanti for biernes næringsgrundlag, idet landmændene også efter dette tidspunkt lovligt kan ændre placeringen af blomstrende afgrøder. Samtidig forekommer det ikke rimeligt, at en tidligt blomstrende afgrøde som vinterraps skal blokere for biernes placering resten af sæsonen.

    Jeg tillader mig at imødese Deres snarlige svar.
    Med venlig hilsen

    Bo Brebøl

    Halmtofte
    Gammelbyvej 15
    4900 Nakskov.

    #2226 Score: 0

    Bo Brebøl
    Deltager
    6 pts

    Føljetonen om økobierne fortsætter. Landbrugsstyrelsen fastholder sin restriktive politik på autopilot. Derfor ligger sagen nu i et klagenævn. Jeg har lige sendt nedenstående høringssvar:

     

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
Viser 6 indlæg - 19 til 24 (af 30 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.