Neonikotinoider

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Neonikotinoider

This topic contains 4 svar, has 4 stemmer, and was last updated by  Bo Brebøl 4 years, 3 months siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #3828 Score: 0

    Stig Hansen
    Medlem

    Neonikotinoider er påvist skadeligt for bier og er derfor pålagt begrænsninger i anvendelsen i visse lande.

    I Danmark har Miljøstyrelsen givet dispensation til anvendelse til bejdsning af frø til roer og vinterraps. Det er sket ud fra den begrundelse at ingen bier kommer i kontakt med de bejsede frø – at roer ikke går i blomst – og at vinterraps ved blomstring året efter ikke har rester af neonikotinoider.

    Frøene bejdses for at undgå angreb af jordlopper. Mig bekendt kan ingen bier og herunder de jordboende finde på at gnave i frøene ligesom jordlopper. Og Miljøstyrelsens godkendelse af bejdsningen er derfor velbegrundet.

    Det ville klæde Danmarks Biavlerforening og Arne T Henriksen at holde debatten på et sagligt niveau.

    Stig Hansen, biavler

     

    #3829 Score: 0

    Gunner Lund
    Deltager
    -6 pt

    du skal ikke regne med at der nogen fra Danmarks biavlerforening gider at deltage her. Jeg forstår din frustration over Danmarks biavlerforening.

    #3832 Score: 1

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Neonikotinoider bliver ophobet i jorden og har en halveringstid på op til 3 år, det er kun en lille del af Neonikotinoider der vokser inde i planten resten siver ud i jorden og forurener f.eks agerkål og agersennap, som om efteråret vokser sammen med rapsen, og som bierne henter nektar og pollen fra til deres vinterfoder, i februar når dronningen lægger æg tærre bierne på deres proteinlagre som de har under deres rykskjold på den måde bliver Neonikotinoider ført med rundt i hele bihuset. (Neonikotinoider er en dårlig kost for bi-ynglen)
    Men der er mange andre dårlige ting ved Neonikotinoider og bier som jeg ikke orker at nævne her .

    This post has received 1 vote up.
    #3833 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Ps. Jeg hørte om en landmand der havde gået rundt med nogen af de blå rapsfrø i gummistøvlen, næste morgen vågnede han slet ikke.
    Sam

    #3883 Score: 1

    Bo Brebøl
    Deltager
    6 pts

    Neonicotinoider er generelt forbudt i EU. Det er der gode grunde til. Der er dog endnu enkelte muligheder for dispensation til specielle anvendelser. Det benytter vi i Danmark for sidste gang til roefrø i år. Det er ikke længere tilladt til raps.

    Danmarks Biavlerforening bakker op om strammere regler for vurdering af pesticiders farlighed, således at ikke alene den akutte giftighed, men også langtidseffekterne inddrages.

    This post has received 1 vote up.
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.