Lille og svag bifamilie?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Lille og svag bifamilie?

This topic contains 8 svar, has 6 stemmer, and was last updated by  Thomas Grube 1 year, 7 months siden.

Viser 3 indlæg - 7 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #6441 Score: 0

    Lene Munthe
    Medlem

    Jeg har to gode familier, mens en tredie, en sværm, der er lille og svag, og jeg tror også dronningeløs  nu er blevet angrebet af voksmøl… så hvordan kommer jeg af med bierne (sidder på kun 3 rammer) så jeg kan desinficere stadet. Skal jeg slå dem ihjel med den nævnte benzin/myresyremetode? Vil gerne spørge hvordan dette gøres rent praktisk

    #6450 Score: 0

    Jørgen Bilstrup Vestergaard
    Medlem
    3 pts

    Til Thomas Grube.

    Mørke bagkroppe og uden hår: mon bierne har CBPV? Da du tømte stadet var der meget droneyngel, hvilket giver mulighed for mange varroa og dermed risiko for mange vira.

    Aggressive bier: hvor kommer den nye dronning fra? Måske stor virustryk gør familien aggressiv?

    Det begynder at se svært ud, tænker jeg.

    #6452 Score: 0

    Thomas Grube
    Medlem

    Hej,

    <p style=”text-align: left;”>tak for svarene, blev lidt ked af at høre den nemme løsning var benzin og myresyre.</p>
    <p style=”text-align: left;”>Men siden sidst, den nye befrugtede dronningen rettede op på situation, nyt yngel, fredelige i hvert fald i ca 20 Min, hvor når jeg er ved inspektionens ende og med lidt røg i pusteren, begynder de at summe. De havde hår, mindre en unge bier og men nogle havde mørke bagdele, ikke helt som textbøgerne, så var lidt usikker CBPV, ingen rystende bier, alle går og flyver fint, ingen deforme vinger, jeg behandlede med myresyre, testede og fandt få varoa, men der kan erfaring også spille en rolle i at finde dem. De forsvarer fint stadet mod andre pest, selvom det er en mindre familie. Dronningen Holdt dog kun 3 uger, nu er der masser af dronninge celler, hun forsvandt, stadet er ikke blevet mindre så jeg er heller ikke sikker på hun sværmede.</p>
    de har spist ca 5kg fodder på en måned og sidder på 3,5 rammer. Jeg venter spandt på at se hvad der kommer ud af dronningecellerne, hvis jeg ikke har en dronning eller yngel om ca en uge, så finder jeg benzinen frem.

    Mvh.

    thomas.

    • Dette svar blev ændret 1 year, 7 months siden af  Thomas Grube.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
Viser 3 indlæg - 7 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.