Lille og svag bifamilie?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Lille og svag bifamilie?

This topic contains 8 svar, has 6 stemmer, and was last updated by  Thomas Grube 1 year, 6 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #6133 Score: 0

    Efter min første vinter som biavler med to familier kan jeg konstatere, at jeg har en tilsyneladende sund og velfungerende bifamilie (der er fuld af liv hver gang solen er på), og en markant mindre bifamilie som jeg intet ser til. Der er liv dernede, men der er ikke mange. Hvad gør jeg bedst – skal jeg slå dem sammen (og hvornår?), lade dem gå til eller være tålmodig og se hvordan de klarer sig? De har været hårdt ramt af varroa og jeg ved ikke om dronningen har overlevet. De har fået en halv pakke apifonda forleden uge. På forhånd tak

    #6135 Score: 0

    Flemming Bech Thorsen
    Deltager
    4 pts

    Slå dem sammen, når de har været ude at “tømme” sig! Du bør dog være sikker på, at begge familier er sunde!

    Når vinterrapsen er blomstret færdig kan du lave en aflægger (eller to) så har du gode familier til indvintring!

    #6194 Score: 0

    Eigil Wiwe
    Medlem
    -1 pt

    Vær forsigtig. Små bifamilier er ofte syge familier så vær helt sikker på at den lille familie ikke har nogen sygdom før du slår den sammen med den store familie.

    Et lille regnestykke:

    1 lille familie + 1 stor familie = 1 lille familie.  Det stemmer let når den lille familie er syg.

    Du skriver at familierne har været hårdt plaget af varroa. Varroa hjælper med at sprede en del virus sygdomme og de kan være svære at få øje på.

    Det kunne f.eks. være deform vingevirus. Det er ikke sikkert at du ser deforme vinger selv om de har denne virus. Så prøv at sætte dig ind i beskrivelserne af denne sygdom, der kan være årsag til at familien ikke udvikler sig om foråret.

    Det kolde aprilvejr vi har lige nu kunne muligvis tage livet af sådanne små familier.

    Hvis vi kommer lidt længere frem på foråret og bifamilien stadig ikke udvikler sig så har jeg hørt et gammelt råd til en sådan familie.

    Giv den to yngeltavler med udløbende yngel og se om den så ikke udvikler sig. Hvis ikke, så brænd den.

    NB: Husk at holde bifamilierne varme og undgå afkøling.

    Med venlig hilsen

    Eigil Wiwe

     

     

     

    • Dette svar blev ændret 1 year, 11 months siden af  Eigil Wiwe.
    #6202 Score: 0

    Mange tak for dit svar,

    Mikkel

    #6432 Score: 0

    Thomas Grube
    Medlem

    Hej, jeg sidder i samme situation, dog efter tre ugers sommerferie. I maj og tart juni var der en god ny familie, så sværmede den, omkring 10.juni forsvandt dronningen i hvert fald, den 26/6 satte jeg en jomfru dronning og tog på ferie i 3 uger, jeg kom tilbage og der var ingen dronning, kun en masse drone yngel, masser af æg i hver celle og fære bier. Jeg satte en ny dronning ind til stadet, tømte stadet i haven og håbede på at de bier de kom tilbage ville acceptere dronningen. Det virkede, jeg mistede tilgengæld en del bier, men der var nyt lukket yngel og enkelte æg, fri dronning, ca en uge senere. Jeg har givet dem fodder, men selvom jeg ikke ser tegn på sygdom så er bierne lettere aggressive og jeg ser ikke tegn på at familien har udvidet sig, bierne ser ældre ud med mørke bagkroppe og få hår på. Hvad kan i foreslå?

     

    mvh.

    thomas.

    #6438 Score: 0

    Eigil Wiwe
    Medlem
    -1 pt

    En familie med æglæggende arbejdere og uden dronning er næsten umulig at rette op.

    Luk stadet og giv det en kop benzin og en sjat myresyre, Det slår både bier og varroa ihjel og så er du færdig med de ærgrelser.

    Håber du får dig en ny bifamilie.

     

    M.V.H.

    Eigil Wiwe

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.