Kirsebærhonning

This topic contains 4 svar, has 2 stemmer, and was last updated by  Flemming Bech Thorsen 5 years, 8 months siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #2824 Score: 0

    Svend Aage Sørensen
    Medlem
    1 pt

    Hvis man blander kirsebærsaft i den nektar bierne henter i efteråret, må det så sælges som honning?

    #2828 Score: 0

    Flemming Bech Thorsen
    Deltager
    4 pts

    Det er nok et spørgsmål om hvem der blander saften i.

    Du må ikke! Dine bier må godt!

     

    #2829 Score: 0

    Flemming Bech Thorsen
    Deltager
    4 pts

    Læs “honningbekendtgørelsen”.

    #2832 Score: 0

    Svend Aage Sørensen
    Medlem
    1 pt

    Hej Flemming

    Det var netop det der var spørgsmålet. “Man” er i dette tilfælde mine bier. Jeg har fra en kirsebærplantage høstet en meget mørk og velsmagende honning. Når den smøres tyndt ud kan den røde farve tydeligt ses. Bierne står i en kirsebærplantage med søde kirsebær, og ved nærmere eftersyn fandt jeg mange bier der sad og suttede på kirsebærene. Jeg havde læst honningbekendtgørelsen, men syntes ikke den gav et klart svar. Hvis kirsebærsaften i bærene kan betegnes som “udsvedning fra plantens levende dele” så er det ok, det var den fortolkning jeg ikke kunne gennemskue. Ved du om en sådan honning på noget tidspunkt vil krystallisere?

    #2834 Score: 0

    Flemming Bech Thorsen
    Deltager
    4 pts

    Du skriver, at honningen er meget mørk. Der er sikkert godt med lusehonning blandet i “saften”. Kirsebærtræerne her i området har været godt luset. Du kan roligt sælge en god honning. Jeg har ingen erfaring med krystallisering af den type honning.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.