Gode dronninger

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl Gode dronninger

This topic contains 5 svar, has 5 stemmer, and was last updated by  Gunner Lund 1 year siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #918 Score: 1

    Henrik Fromberg Olsen
    Deltager
    2 pts

    Hej biavler

    Jeg har en bifamilie som er meget aggressive og hvis jeg skal være ærlig gider jeg ikke at blive stukket hver gang jeg kikker til dem . Derfor er der nogle blandt jer eller som kender nogen som har fredelige dronninger/bier? Jeg har buckfast og italiensk bi/gulbi den der er problemer med er en sværm som jeg hentede dronningen var ikke befrugtet men blev det jeg kender ikke dronningen fra buckfast familien endnu. Når jeg ser andre have bier så er de tavlefaste og fredelige det er tit caranica bi syntes jeg ved ikke om der er noget om det?

    Jeg er villig til at skifte hvis det er sandt bare jeg kan gå i min bigård uden at blive overfaldet ha ha

    This post has received 1 vote up.
    #919 Score: 1

    Palle Frejvald
    Deltager
    10 pts

    Hej Henrik
    Prøv at studere Forsøgsrapporten der var med i Tidsskrift for Biavl i maj. Der kan du finde de dronningeavlere som har de fredeligste dronninger.  Du kan i sagens natur ikke skifte dronning nu, så du kan vente til den næste forsøgsrapport kommer til foråret.
    Du kan sikkert være heldig at finde fredelige dronninger andre steder. Men dem der er nævnt i forsøgsrapporten, har været så sikre på deres dronninger, at de har turdet stille op i en test af dem. Det synes jeg, siger noget om den sikkerhed der må være om dronningernes kvalitet.

    This post has received 1 vote up.
    #920 Score: 0

    Henrik Fromberg Olsen
    Deltager
    2 pts

    Hej Palle

    Ja du har ret i at hvis man vil lade sine dronninger teste så må det jo være fordi man mener de er super gode

    Jeg vil til næste år kikke på forsøgsrappoerten men jeg tænker på at hvis der er nogle der ligger inde med noget viden fra deres egne bier så ville jeg gerne høre om deres erfaringer.

    mange tak for hurtigt svar

    mvh Henrik

    #957 Score: 0

    Jeg har gode erfaringer med Keld Brandstrups dronninger. Se buckfast.dk Siden er mærkeligt nok ikke på dansk, men du kan finde hans kontakt oplysninger.

    #6789 Score: 0

    Jeg har rigtigt gode erfaringer med Peter Stougårds dronninger.

    Men der er et problem med listerne over listerne over dronningeavlere. De kan godt få fine resultater i deres tests. Men det er ikke nogen garanti for at det disse dronninger, de sælger. Jeg købte for 1 1/2 år siden to dronninger fra en anden anerkendt avler, og disse to dronningers familier viste sig efterfølgende at være smækfyldte med kalkyngel, da jeg skiftede bunde foråret efter. De gav nærmest ingen honning, selvom de andre stader i de to forskellige bigårde var fulde af honning. Det var altså spild af penge at indkøbe dronninger, og jeg havde været bedre tjent med selv at have lavet dem. Jeg kontaktede avleren, som angav, at de godt vidste, at de havde problemer med kalkyngel i deres dronninger. Hvad skal man så med testresultaterne for dronninger?

    #6790 Score: 0

    Gunner Lund
    Deltager
    -5 pt

    Nu ved jeg ikke hvor stor din familie er! Hvis den er lille kan du slå den sammen med en anden familie når der bliver varmere i luften. Selvfølgelig skal du slå den sure dronning ihjel inden du sætter den sammen.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.