Flydende honning

This topic contains 4 svar, has 4 stemmer, and was last updated by  Klaus Richter Hansen 3 years, 7 months siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4569 Score: 0

    Jeg vil gerne forsøge mig med salg af flydende honning, men er lidt i tvivl om krav(kvalitet) og opbevaring.

    Hvis man ser bort fra besvær og omkostninger, hvad er så den bedste måde at håndtere og opbevare honning på indtil det skal sælges. På frost, eller bare i spande. måske i glas ved bestemt temperatur.

    Jeg er klar over, at det med tiden krystalliserer, og det derfor bør stå på glasset. Også at det ved for varm opbevaring vist kan udvikle et uheldigt stof.

    #4635 Score: 0

    Ved ikke hvad andre gør, men jeg smider et par spande med den sene og mest flydende honning i fryseren og tager op og tapper, som der kommer ordrer.
    Honning krystalliserer stadig på frost, men det er en langsommere udvikling af krystallerne, så der er noget “levetid” at hente ved denne metode.

    Det uheldige stof kaldes vist hydroxymethylfurfural (HMF).

    #4642 Score: 1

    Ole Kilpinen
    Deltager
    8 pts

    Hvor hurtigt en honning krystalliserer, afhænger primært af indholdet af glukose og fruktose. Jo mere glukose, jo hurtigere krystalliserer honningen. Forårshonninger indeholder typisk en overvægt af glukose og er derfor svær at holde flydende.

    Men der er også andre ting der spiller ind.

    Honning krystalliserer hurtigere i små beholdere. Pollen eller urenheder i honningen får den også til at krystallisere hurtigere. Så hvis du vil lave honning der holder sig flydende længe, er det en fordel at slynge den frem for presning (giver mere pollen), eller at bruge en meget fin si.

    Vandindholdet har også betydning og ja, så er temperaturen også vigtig. Som Kenneth skriver at det en god ide at fryse honningen. Det stopper ikke krystalliseringen, men forsinker den.

    Der hvor du er nu vil det bedste altså være at fryse den i store beholdere og så tage den op løbende og fylde på mindre glas.

    Vi er ved at undersøge om vi kan måle os frem til hvor hurtigt honningen krystalliserer ud fra indholdet af glukose. Hvis du, eller andre har honning stående som de for nyligt har høstet og som de mener kan holde sig flydende noget tid, må de gerne sende en prøve til os. Send mig evt en mail på olek@biavl.dk.

    HMF dannes rigtig nok ved opbevaring og specielt ved opvarmning. Honning opbevares naturligvis bedst køligt, men ved normal opbevaring er det ikke HMF som er det første problem der opstår hvis det står for varmt. Der er større risiko for at honningen skiller og går i gæring. HMF er et større problem hvis man opvarmer honningen. Der er en grænse for hvor meget HMF der må være i honningen, men det er ikke skadeligt for mennesker, blot et tegn på lavere kvalitet.

    This post has received 1 vote up.
    #4676 Score: 0

    Peter Sjøgren
    Deltager

    Et af problemerne med at fryse honning er at man slår mælkesyre bakterierne ihjel. Cellerne sprænges. Så noget af den gavnlige virkning på kroppen, som honningen har, går tabt. Ligesom når man kommer honningen i varm the.

    //Peter

    #4677 Score: 0

    Jeg har haft flydende honning (Lyng) stående i glas, oven på køleskabet. ca. 24 grader. Det holdt sig flydende hen til foråret. Jeg kan forstå at HMF ikke er det største problem, som jeg troede.

    Hvis jeg skal samle trådene fra svarene og egen erfaring, må det være, at opbevare honningen på store beholdere ved stuetemperatur. Det kan så løbende hældes på glas til salg. Alternativt kan det komme i fryseren i store beholdere, og løbende hældes på glas. En oplysning om frossen honning, og den nedsatte “honning-egenskab” vil nok være passende på glasset.

    Skulle den sidste slat honning så alligevel krystallisere er slaget jo ikke helt tabt. Mjød har jo også en ganske udmærket smag:-)

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.