Entomologi

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Entomologi

This topic contains 5 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Ole Sam Nielsen 4 years, 4 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #3880 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Entomologi (Insekter), Jeg var i går på kursus på Krogerup (årstiderne) der var en 10-15 lærer og biologer alle sammen nogen der underviste i skolehaver , men da det kom til bierne og de sagde at den sidste brune bi var død , måtte jeg rette dem, og forklare at den jo lever på en del af Læsø og flere andre steder.
    Jeg var glad for at jeg var med for ellers havde de komende lærer skulde undervise børn i, at der ingen brune bier er tilbage, og bier er et landbrugsdyr ligesom grisen og derfor ikke skal være i naturen.
    Jeg sagde at forbyde honningbier i naturen, var det samme som at forbyde rener i Lapland det godtog de men i en begranset mængde .
    De viste ikke at Sommerfugle er de dødes sjæle, der flyver rundt her nede på jorden.
    Og bier er bindeled mellem blomster og dyr, det havde de heller ikke lært.
    Men ellers var det et meget spændende kursus

    #3881 Score: 0

    Palle Frejvald
    Deltager
    10 pts

    Hej Ole

    Umiddelbart så syntes jeg, at dit argument omkring renerne i Lappland var et godt argument, men så kom jeg til at tænke lidt.
    Sommetider overhaler virkeligheden hvad man kan forstille sig.  Renerne er endnu ikke forbudt i Lappland, men det er tæt på:
    https://www.nrk.no/finnmark/xl/med-vidda-som-slagmark-1.14387023

    De “tamme” rener er altså under hårdt pres fra samfundet, som det fremgår af linket herover.

    Andre steder i Norge er det vildrenerne der skal udryddes pga sygdom:

    https://www.nrk.no/buskerud/vurderer-masseslakt-av-villrein-1.13425706
    Såe, måske argumentet ikke er så godt alligevel?

     

    #3882 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Det med Renerne, var kun for at bevise at det var skørt at forbyde bier i naturen.
    Men de har sikkert også problemer i Lapland,
    ps. der er også vildrener på Grønland
    Jeg håber ikke atskrantesjuken kan smitte til Biavlerne,

    #3886 Score: 0

    Gert O. Johansen
    Medlem
    14 pts

    Det er måske for sent med dit fromme ønske Ole Sam. Jeg kender da flere biavlere der går og skranter for tiden. Men det er jo selvfølgelig også ved at være influenzasæson, så måske alligevel ikke skrantesyge ?

    #3887 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Dansk biavl er lige som med klimaet, skrantesygen er begyndt og har været det i mange år.
    Ingen gør noget ved det, selv om vi godt ved hvad der skal til for at få det lidt bedre.
    Mariann Fischer Boel fjernede tilskud til Biavl , Eva Kjer Hansen, vilde indføre GMO , og Henrik Høegh indførte Det Centrale BigårdsRegister.
    Men der er stadig ”Skrantesyge” i biavlen.
    Det jeg frygter mest er ”Tipping Point” både i biavlen og klimaet på jorden.

    #3888 Score: -1

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Statens Biforsøg: en nomadetilværelse
    Lottenborg:
    Strødam:
    Virumbej:
    Nr. Herlev: Dr. Hammer og Orla Svensen, forskning i bier vilde bier humlebier pollen og planter, indtil Nils Anker Kofod og Mogens Glistrup kom til i ca. 1976
    Roskilde: Orla Svensen
    Flakkebjerg: Brødsgaard blev fyret Henrik gik i protest, de fleste gamle medarbejder og laboranter blev fyret det hele er sparet væk.
    Da de sidste 4 millioner til Danmarks Biavlerforening blev fjernet af Mariann Fischer Boel i ca. 2001 skrev Orla til Ministeren, at hvis det bliver sådan ved, skal vi i fremtiden se på biavl i halmkube på Frilandsmuseet
    Det var da kontingentet Til D.B. blev hævet kraftig, nu har vi mere end dobbelt kontingent af Sverige.
    Ps. Jeg har alle brevene fra Orla Til Marianne og omvendt

    This post has received 1 vote down.
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.