En forening der kalder sig “Plan Bi”

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat En forening der kalder sig “Plan Bi”

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

Ja, hvad med den?  Er det en forening, eller en enmandshær?  Altid en meget aggressiv tone overfor biavl og biavlere, så jeg afstår altid fra at svare.  Men med en forbløffende gennemslagskraft overfor mange naturinteresserede mennesker, der nu mener, at tambier er den største trussel overfor vilde bier. Det gælder fx min lokalafdeling af Danmarks Naturfredningsforening. – Jeg synes det er et godt initiativ, at  Danmarks Biavlerforening har uddannet nogle instruktører i vilde bier (jeg har glemt titlen).  Men ville et fællesarrangement med Plan Bi være en god ide?

#7553 Score: 0

Det skulle være en forening – ifølge deres hjemmeside. Startet af en journalist for 10 år siden. De har som du udtrykker det haft forbavsende stor gennemslagskraft. Har lige snakket med et andet medlem af en lokal DN-afdeling, som måtte forsvare biavlere over for beskyldninger om at de var entrussel mod de vilde bier? De er åbenbart gode til at køre kampagner. Tror ikke de har megen naturfaglig ekspertise. De støtter sig meget til nogle personer på Århus Universitet – det er vist en eller flere forskere derfra som har igangsat at honningbier skulle være et stort problem i naturområder. Flere forskere fra Århus Universitet og en enkelt fra KU samt Ham der Morten DD støtter Plan Bi’s underskriftsindsamling til et Borgerforslag om at forbyde honningbier i naturområder. Plan Bi er gået helt amok med deres kamp mod biavlere generelt. Selv om alle, med en smule kendskab til emnet,  ved at det indskrænkningen af levester og forringelser af fødegrundlaget samt forurening, ikke mindst fra det industrielle landbrug, der er skyld biodiversitetskrisen – så koncentrerer Plan Bi al energien om at bekæmpe honningbier som de vilde biers værste fjender. Antallet af honningbifamilier er faldet i de seneste flere årtier samtidigt med at antallet af vilde bier er gået ned og mange andre insekter er truet af uddøen. Du kan argumentere nok så meget med dem fra den omtalte forening – det hjælper desværre nok ikke. De har bygget så meget af deres identitet op på kampen mod biavlere at de for alt i verden vil holde fast i den. Foreningen sælger insekthoteller – måske tror de at det gavner deres forretning med den simple fjendebillede? Måske er de blevet fornærmede over at en biavlerforening eller nogle biavlere ikke har taget dem alvorligt? I hvert fald er det meget svært for den slags biavlere som jeg kender, som har nogle få bifamiler, og som ved at de forhold som er gode for honningbier også er gode for de vilde bier og naturen i det hele taget, at forstå den logiske årsag til at fokus hos denne Plan-Bi-forening er havnet på biavlerne som fjender.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.