Døde bier igen ?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Døde bier igen ?

This topic contains 6 svar, has 7 stemmer, and was last updated by  Keld Ole Gade 1 month, 2 weeks siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #7180 Score: 1

    Steffen Mølgaard
    Medlem
    1 pt

    Hej,

    Jeg er nybegynder på 2. andet år og har nu igen mistet min ene bifamilie. Det er temmelig frustrerende, når man ikke kan se nogen årsag og har fulgt alle vejledninger mht varoabehandling osv. Hvordan kan man bedst få en forklaring på hvad årsagen er? Skal man sende nogle døde bier ind til undersøgelse eller kan/vil en erfaren biavler kigge forbi og se det an (bor i 2860 Søborg). Nu har jeg foder og voks  til en familie mere; men i år bliver så også mit sidste forsøg. Er der nogen gode råd? På forhånd tak.

    VH Steffen

     

    This post has received 1 vote up.
    #7183 Score: 0

    Thomas Skall
    Medlem

    Hej Steffen,

    Det er jo trist at miste bier. Det er jo et emne der optager os meget i KABF som du nok har set det i mine mange mails om emnet. Jeg synes du skulle kontakte mig eller et andet bestyrelsesmedlem (se vokstavlen.dk) og få en snak om hvad det kan være og evt. få udtaget en prøve til analyse. Er der bier i stadet, så saml nogle af dem og et stykke tavle (gerne med yngel) sammen og læg det i fryseren.

    Med venlig hilsen

    Thomas

    #7207 Score: 0

    Irmgard Kolb
    Deltager
    3 pts

    Du skal kigge stadet igennem. Har de haft foder nok? Sidder der døde bier i cellerne?

    Er de måske blevet røvet af andre bier?

    Har du kigget for meget til bierne og forstyrret dem i vinterhvilen?

     

    man kan se meget ved at kigge resterne godt igennem

    #7208 Score: 0

    Finn Olsen
    Deltager
    2 pts

    Hvordan har du varoa behandlet bierne

     

    #7210 Score: 0

    Thomas Vedtofte
    Medlem
    1 pt

    Hej Steffen.