Døde bier igen ?

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Døde bier igen ?

This topic contains 6 svar, has 7 stemmer, and was last updated by  Keld Ole Gade 1 month, 2 weeks siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #7180 Score: 1

    Steffen Mølgaard
    Medlem
    1 pt

    Hej,

    Jeg er nybegynder på 2. andet år og har nu igen mistet min ene bifamilie. Det er temmelig frustrerende, når man ikke kan se nogen årsag og har fulgt alle vejledninger mht varoabehandling osv. Hvordan kan man bedst få en forklaring på hvad årsagen er? Skal man sende nogle døde bier ind til undersøgelse eller kan/vil en erfaren biavler kigge forbi og se det an (bor i 2860 Søborg). Nu har jeg foder og voks  til en familie mere; men i år bliver så også mit sidste forsøg. Er der nogen gode råd? På forhånd tak.

    VH Steffen

     

    This post has received 1 vote up.
    #7183 Score: 0

    Thomas Skall
    Medlem

    Hej Steffen,

    Det er jo trist at miste bier. Det er jo et emne der optager os meget i KABF som du nok har set det i mine mange mails om emnet. Jeg synes du skulle kontakte mig eller et andet bestyrelsesmedlem (se vokstavlen.dk) og få en snak om hvad det kan være og evt. få udtaget en prøve til analyse. Er der bier i stadet, så saml nogle af dem og et stykke tavle (gerne med yngel) sammen og læg det i fryseren.

    Med venlig hilsen

    Thomas

    #7207 Score: 0

    Irmgard Kolb
    Deltager
    3 pts

    Du skal kigge stadet igennem. Har de haft foder nok? Sidder der døde bier i cellerne?

    Er de måske blevet røvet af andre bier?

    Har du kigget for meget til bierne og forstyrret dem i vinterhvilen?

     

    man kan se meget ved at kigge resterne godt igennem

    #7208 Score: 0

    Finn Olsen
    Deltager
    2 pts

    Hvordan har du varoa behandlet bierne

     

    #7210 Score: 0

    Thomas Vedtofte
    Medlem
    1 pt

    Hej Steffen.

    Vintertab bliver vi alle udsat for, selvom du lyder til at være lidt hårdere ramt en normalt. Årsagerne er mange, nogen kan man gøre noget ved mens andre er naturens gang b
    Jeg vil anbefale dig at kontakte en kyndig biavler gennem centrale bigårdsregister, de er uddannede til at genkende de anmeldelsespligtige sygdomme. Der er sandsynligvis nogen i din lokale biavlerforening, så skal de jo ikke køre så langt.

    #7264 Score: 0

    Gert O. Johansen
    Medlem
    14 pts

    Jeg kan godt forstå at du bliver frustreret, når du nu 2 gange har oplevet et vintertab på 100 %
    Men der behøver ikke nødvendigvis at være noget galt med din pasning af bierne. Det anses ikke at være “unormalt” med et vist vintertab, som ikke altid kan forklares med fodermangel eller sygdom. Også de proffe avlere oplever vintertab, og når jeg en gang imellem har oplevet 0 % tab, så tror jeg mere det er held end forstand.
    Men med bare en bifamilie så er risikoen for 100 % vintertab jo desværre større en hvis du f.eks. kan finde plads til et par familier mere.
    Med en enkelt familie er det jo lidt et lotterispil om man også er biavler til næste år.
    Opgiv ikke, det skal nok lykkes for dig at opleve den første forårssummen omkring bistadet (bistaderne)
    Held og lykke.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.