Debatoplæg

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Debatoplæg

This topic contains 5 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Ole Sam Nielsen 4 years siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4229 Score: 3

    Gert O. Johansen
    Medlem
    14 pts

    Plejer er død !

    This post has received 3 votes up.
    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    #4232 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    #4240 Score: 0

    Palle Frejvald
    Deltager
    10 pts

    Tak Gert.

    Jeg er ikke så innovativ, men de sidste år har jeg selv lavet trærammerne. Det er i materialer væsentlig billigere end at sende til omsmeltning og vask. Ja, bare vask koster omkring det dobbelte, hvis jeg vel at mærke ikke sætter min tid til at samle og tråde, til noget af værdi.

    Men det med tiden, det har din pdf vist hjulpet en del på. Det jeg synes tager mest tid, og er meget kedeligt, er at sætte tråd i. Din metode skal jeg prøve. Tak!

    #4246 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Hej!
    Det var først nu at jeg så det du havde skrevet om at være selvforsynet biavler.
    Det har jeg været i rigtig mange år, jeg laver alt selv
    Rammerne er uden hjørneklosser, og med nogle svenske afstands stifter, jeg bore 4 huller af gangen,
    Med en Stormp maskine, med 4 boremaskiner.
    Rammerne koger jeg 2 gange i vand, så er de klar til ny voks, vokset støber jeg selv i mine 3 støbeforme.
    En ny vokstavle vejer ca. 75 gram og når jeg smelter den er der ca. 100-105 gram voks i hver så jeg tjener 25 til 30 gram voks på hver tavle.
    Jeg koger voks og rammer i et par gamle gruekedler , og om sommeren bruger jeg en stor solvokssmelter.
    Voks affaldet bliver kogt ca. 3 gange, og hver gang heldet jeg det op i en stor trådkurv fra Ikea, med en plast kasse under.

    I Sverige er der 8 bifamilier i gennemsnit, der har været 10 i gennemsnit, men det er nogle år siden, i de senere år er der sket en kraftig øgning af nye biavler, lige som i Danmark og de fleste nye har kun 2 bifamilier , derfor er gennemsnittet nu på 8 og det er udregnet på alle , store som små biavler .
    Hvis man overføre de samme tal til Danmark er der 6.000 gange 8 = 48.000 og ikke 90.000 ???

    Men virkeligheden , ligger nok et sted der imellem, og i vinter er der vist døde mange bifamiljer.

    #4250 Score: 0

    Gert O. Johansen
    Medlem
    14 pts

    Ole Bisam

    “Hvis man overføre de samme tal til Danmark er der 6.000 gange 8 = 48.000 og ikke 90.000 ???”

    Hvor kommer tallet 90.000 fra ?

    ——————-oooOooo——————–

    Nåh nu kan jeg godt se hvordan du er kommet frem til tallet 90.000, men jeg syntes at du roder æbler og pærer sammen i en uskøn sammenblanding.

    Når nu DBF har opgjort at erhvervsbiavlere og fritidsbiavlere udgør ialt ca. 7 % og at de tilsammen har ca. 40.000 bifamilier, og om de resterende 93% (5580 hobbybiavlere) har 8 eller 9 familier i gennemsnit, så havner du nu meget tæt på 90.000 ialt.

    Og hvorfor pokker skal de stakkels Svenskere så pludselig blandes ind i sagen, er der måske lidt halvsvensker i dig  😉

    Jeg nyder at afsmeltningen er hurtig, renlig og enkel, og forholdsvis pladsbesparende.

    #4255 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    90.000 er et ca. tal fra din udregning, ca. 94.000

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.