Bugløb

This topic contains 2 svar, has 2 stemmer, and was last updated by  Ib Jensen 5 years siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #3361 Score: 0

    Ib Jensen
    Deltager
    4 pts

    Jeg har en familie der midt i februar havde bugløb. De sidder på to magasiner lavnormal. En stor god familie var det.
    Jeg ventede til en solskinsdag i februar og skiftede så magasiner og gav dem helt nye tavler. Rystede bierne ned i de nye magasiner. De fik noget sukkervand, som erstatning for det foder jeg tog fra dem.
    Familien er lille nu, men i dag konstaterede jeg, at der er en dronning i familien. Ikke forseglet yngel, men måske æg.
    Der er et par enkelte bier der har haft bugløb siden. De ser ud til at trives. Og de har samlet lidt pollen.
    Jeg tænker at lade familien være og se om de klarer sig og er det ok at tage honning fra dem, når den tid kommer?

    Gode ideer?

    Ib

    #3364 Score: 0

    Ivan Bjorholm Nielsen
    Medlem
    2 pts

    Det lyder som om den kan komme i fremdrift igen. Du skal dog være opmærksom på at en bifamilie ikke skider i kassen uden grund. Det skyldes ofte en eller anden form for stress/ubalance f.eks. at dronningen ikke er helt i orden eller at bierne har været indvintret med lusehonningen i tavlerne.

    Flydende foder er svært for bierne at håndtere så længe det er relativt koldt. Vær opmærksom på om bierne reelt har trukket et forråd ned i tavlerne, eller om de alene henter det som de skal bruge her og nu.
    Har de ikke et reelt forråd nede i tavlerne kommer dronningen aldrig ordentligt i gang med æglægningen – hvis hun da overhovedet kan komme det.
    Hvis du kan hjælpe familien med nogen foderdej, eller endnu bedre et par fulde fodertavler fra en anden familie vil det være rigtigt godt.

    Uanset hvad, så skal du ikke forvente en hel masse med en sådan familie, men det er jo altid rart at få den til overleve.

    Held og lykke.

    #3365 Score: 0

    Ib Jensen
    Deltager
    4 pts

    Tak for svar, Ivan.
    Jeg har netop kikket til de andre to familier og de har rigeligt med fodertavler, så de får lov at donere et par tavler.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.