Svar til: Pollen i honningen

FORUM FOR BIAVLERE Forums Honning og andre biprodukter Pollen i honningen Svar til: Pollen i honningen

#5629 Score: 0

Gert O. Johansen
Medlem
14 pts

Udmærket beskrivelse BiSam, men du forholder dig ikke rigtig til mit spørgsmål om hvorvidt det altid er rigtigt, at presset honning indeholder meget mere “af det sunde” pollen.

Og med hensyn til filtrering og sining af honningen, så kan man jo godt sige, at det er det samme. Men i praksis taler men normalt ikke om filtrering ved at lade honningen passere en si.

Jeg bruger selv et par stålsier af de grove, når jeg slynger, og efter en dags tid i tappespanden trækker jeg så et tyndt lag små voksrester af med et stykke bagepapir.

Når jeg så tapper honningen på glas og nærstuderer processen, så ser jeg i mindre omfang ganske små partikler, varierende i farver tilsvarende som pollenet i tavlerne. Jeg er meget omhyggelig med hygiejnen, så det er ikke forurening.

Derfor synes jeg det kunne være interessant at få testet hhv. den slyngede honning og de forskellige pressede honninger, for at få verificeret om alle de floromvundne anprisninger holder vand, eller om det mest er varm luft for at fremme salget.