Svar til: Agressive bier eller for lille have

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Agressive bier eller for lille have Svar til: Agressive bier eller for lille have

#5435 Score: 0

Eigil Wiwe
Medlem
-1 pt

Jeg var udsat for at én ringede og klagede over at mine bier havde overfaldet hende og hunden da de gik forbi ude på fortorvet. Det var en dag det havde været høj solskin og temperaturen var fire grader. Bierne havde sat sig på hunden og på hende, men ingen var blevet stukket. Hun mente at bierne holdt til i hækken og var ved at stikke af.

Jeg prøvede at forklare dette fenomæn ved at bierne i det kolde forår søgte mod varme steder for ikke at blive for kolde. Her i foråret flyver bierne ofte lavt for at udnytte varmen fra den opvarmede jord. Ligesom man ved eftersyn kan mærke at bierne søger mod hænder uden at ville stikke, men udnytte hændernes varme.

Da jeg gik ud og kikkede udenfor kunne jeg se at bierne søgte ind mod de tynde kviste i ligusterhækken. De havde sikkert endnu lidt varme fra solskinnet.

Desværre jeg havde forventet forår og solskærmen var taget ned, ellers havde de nok holdt sig inde.

Nå ja det var nu heller ikke ment som en klage, men bare en advarsel om at mine bier var ved at stikke af.

Med venlig hilsen

Eigil Wiwe