FORUM FOR BIAVLERE › Forums › Biplanter › De vil lade græsset gro › Svar til: De vil lade græsset gro
Man havde dengang, for ca. 50 år siden, fået en bedre forståelse og almen viden om naturen og det dyrkede landskab. Dengang var der mange læhegn med fyr og gran , det gav jo læ, men ikke meget mad til bier, fugle og andre dyr. Man var blevet klogere , så Statens Bi-forsøg fik til opgave at finde nogle mere velegnede planter til blandt andet læhegn. Det har jeg været med til og lavet de første stiklinger til. Der blev som forsøg plantet en del rundt omkring , i markskel og grøftekanter og i skoven. Det har været en succes for bier, insekter andre dyr og fugle . Der var ca. 6 forskellige slags grundstammer af roser , paradisæbler, krægebær ,røn, tjørn, pil , og kvæder og dværg-kvæder, alt sammen med tilhørende underskovs planter. Det er netop de områder, Danmarks Naturfredning vil have forbudt for honningbier , det har jeg det lidt svært med , for at sige det pænt.
Dengang var det staten , Glistrup og Nils anker Kofod der fik lukket Statens biforsøg, vi var vel en torn i øjet på landbruget , jeg husker at der fløj en sprøjte helikopter rundt om biforsøget , vi var alle sammen oprørte ikke mindst Orla , han fik stoppet den , og kort tid der efter blev det forbudt at sprøjte med fly, det var sku da også tosset og provokerende, at flyve rundt om biforsøget hvor vi lavede dronninger , men sådan var landbruget også dengang,
Det var stadig tilladt at bruge Paration, som slog mange bier ihjel, men bønnerne var ligeglad, deres forsikring betalte jo bare.
Det var også dengang at Orla fik lavet LD50 skalaen , det vil sige at når 50 % dør på en bestemt mængde gift. Jeg ved ikke om man bruger den mere