Svar til: Nye regler for økologisk honning – NaturErhvervsstyrelsen har udsendt dette

FORUM FOR BIAVLERE Forums Økologisk biavl Nye regler for økologisk honning – NaturErhvervsstyrelsen har udsendt dette Svar til: Nye regler for økologisk honning – NaturErhvervsstyrelsen har udsendt dette

#1652 Score: 0

Ole Kilpinen
Deltager
8 pts

Allerførst må jeg sige at det er et foreløbigt kort, fordi det er baseret på landmændenes indberetninger fra sidste år. Afhængigt af hvordan de dyrker markerne i år, kan områderne forandre sig.

Vi har desværre ikke kunnet få beskrevet præcist hvordan det hele beregnes, men princippet er at indenfor 3 km skal 95% af fødegrundlaget være økologisk. For hvert areal tilskrives en fødeværdi, f.eks. regnes en kornmark for ikke at give noget føde til bierne og på den måde ryger den helt ud af regnskabet.

Herudover må der ikke være områder indenfor bestemte jordforureningskategorier. Det betyder bl.a. byer og større veje. Hvordan grænserne ligger ved vi ikke, men det er nok nogle af disse faktorer der kan diskvalificere en del områder.

Endelig må jeg sige at når jeg kigger kortet efter i detaljer er der også en del områder som jeg ikke kan forstå hvorfor de ikke er gode nok. Så vi skal nok forsøge at skaffe flere oplysninger fra Styrelsen.