Yngeltavler i honningmagasin og antallet af bier

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl Yngeltavler i honningmagasin og antallet af bier

This topic contains 1 svar, has 2 stemmer, and was last updated by  Ingeburg Christensen 2 years, 10 months siden.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #5536 Score: 0

    Hej!

    Der var lige lidt jeg kom i tvivl om med trugstadedrift. Jeg kan forstå at det er god skik at sætte et par sorte tavler med yngel med op i honningmagasinet over dronningegitteret. Dog er jeg usikker på hvorfor? Hvorfor ikke bare fylde det påsatte honningmagasin helt op med kunsttavler og så lade ynglen gøre sin udvikling færdig nedenunder? Er det for at lette pladsen i truget i perioden?

    Noget helt andet er hvordan man tæller antallet af bier i et stade. Lad os antage at begge sider af en 12×10 tavle er helt dækket med flittige arbejderbier. Er der nogle gennemsnitstal for hvor mange bier der er på en sådan tavle?

    Venlige hilsner Jakob

    #5562 Score: 0

    Ingeburg Christensen
    Medlem
    1 pt

    Hej!

    Det har flere formål at flytte gamle tavler op. Dels skal du hele tiden sørge for, at der er plads nok i yngellejet og dels skal sorte tavle smeltes om, og det gør du ved at flytte dem op i honningmagasinet, så de bliver fyldt med nektar og kan tages fra, når du slynger.

    Man snakker mere om hvor mange tavlegader(mellem rum mellem tavlerne), der er fyldt end antallet af bier. Måske andre har et tal derfor, men man bruger det ikke til så meget.

    Hilsen

    Christian

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.