Yngel ved vinterdrypning

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl Yngel ved vinterdrypning

This topic contains 0 svar, has 1 stemme, and was last updated by  Kurt Holbæk 7 years, 4 months siden.

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #756 Score: 1

    Kurt Holbæk
    Deltager
    5 pts

    Hej. Yngel i familierne ved vinter oxalsyredrypning det er svært at konstanser uden at splitte familien ad . Vi ser hvert år bi gårde der har flere varroa en andre bi gårde . Det kan have mange årsager ,men jeg tror at den vigtigste årsag er at den pågældende bigård har haft yngel ved vinterdrypningen. Jeg har i år i midten af oktober konstateret at alle de familier jeg har været i var uden yngel , andre år har vi været henne i december. Hvorfor er der nogle bigårde der har yngel og andre ikke , det kan skyldes et sent træk ,stille røveri fra hinanden i samme bigård, skiftet dr sent ,beliggenhed og sikkert mange flere årsager.

    Jeg har i år og sidste år lavet forsøg med temperaturmålinger i yngellejet , det ser ud til at hvis temperaturen i midten af klyngen er 34-35 gr. er der yngel, hvis temperaturen er 20-25 gr er der ikke yngel , målingen udføres med et stegetermometer der føre ned i en fodertavle midt i vinterklyngen, efter 15-30 sek. har man resultatet. Denne måling kan bruges i et par familier i de forskellige bigårde , det vil give et godt indblik om bigården er klar til oxalsyredrypning.

    Kurt Holbæk

    This post has received 1 vote up.
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.