Vokssmelter (stor)

FORUM FOR BIAVLERE Forums Bimateriel Vokssmelter (stor)

This topic contains 3 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Bent CC Hansen 1 year, 3 months siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #6631 Score: 0

    I biklubben i Halsnæs har vi en vokssmelter, købt i Tappernøje. Den har voldt os nogle problemer ved ikke at virke. Forrige år blev dampenheden pillet af og sendt til fabrikanten, der gik næsten et år før vi fik den retur. Og så var alt fryd og gammen. Men Men nu er den gal igen. Da vi skulle smelte alle vores tavler fra høsten steg temperaturen til 115 gr. celcius og der lugtede brændt (lidt).

    Mit spørgsmål er : Er der andre der har haft problemer men en voksdampsmelter?

    Mvh. Bent CC Hansen/ bibent@me.com

    #6635 Score: 0

    Jesper Bak Villadsen
    Medlem
    1 pt

    Hej Bent,

    Øv det lyder træls – hvilken maskine er der tale om?

    Mvh Jesper

    #6644 Score: 0

    Eigil Wiwe
    Medlem
    -1 pt

    Jeg kan forstå du har problemer med din dampgenerator.

    Nu koger vand som bekendt ved 100° ca. det afhænger lidt af trykket. Så det er nok ikke vandet du har målt de 115° på.

    Hvis det er på varmelegemet så synes jeg ikke det er en høj temperatur. Varmelegemet har sikkert en kontakt der slukker ved en temperatur der er noget højere end kogepunktet. Den kommer kun i funktion når du koger beholderen tør.

    Og dog! Her i Danmark lever vi på en kalkklippe der gør at vores vand indeholder meget kalk. Man skal sørge for at kalken fra vandet bliver hældt ud med passende mellemrum ellers bliver der en tyk kalksuppe tilbage i dampgeneratoren.

    Hvis der er for meget kalk på varmelegemet, kan man opleve at den før omtalte kontak slukker for varmelegemet i utide. Den tænder dog igen når varmelegemet er blevet afkølet.

    Problemerne løses ved afkalkning med 32 % eddikesyre i lidt vand. Fortsæt afkalkningen indtil alt er rent for kalk og hæld suppen ud inden du forsætter afsmeltningen.

    Pas også på at damptilførsel og voks afløb ikke bliver stoppet af vokspropper. Der kan dannes i en pause periode. Dampen kan have meget svært ved at smelte disse propper.

    Jeg bruger selv en almindelig tapetafdamper som damgenerator indtil man har lært vedligeholdelsen med afkalkning kan man godt forbruge nogle afdampere, men når man først har lært det, går det bedre.

    M.V.H

    Eigil Wiwe

    #6663 Score: 0

    Som svar på spørgsmål om navn på vokssmelteren: Lyson Dampvoks smelter Stor og købt hos Tappernøje d.18/7 2014

     

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.