voksplader i indskud om vinteren

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl voksplader i indskud om vinteren

This topic contains 4 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Irmgard Kolb 5 years, 1 month siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #3209 Score: 0

    Lis Jacobsen
    Medlem

    den 15 februar hvor jeg tilser mine indskud opdager jeg at der i flere af dem ligger skinnende blanke voksplader, som om de var afskallet fra bierne for kort tid siden. Jeg kigger ikke ned til yngeltavler osv på nuværende tidspunkt men jeg undrer mig over at bierne producerer voks på detteher tidspunkt. Hvad kan årsagen være, hvor kommer vokspladerne fra?

    #3212 Score: 0

    Flemming Bech Thorsen
    Deltager
    4 pts

    Yngelsætningen er jo i fuld gang med det vejr vi har nu. Der bæres jo pollen ind, så der skal nok også repareres celler, og det første yngel skal forsegles.

    #3220 Score: 0

    Lis Jacobsen
    Medlem

    Ja der er gang i dem skal jeg love. Mine bier er carnica primært og de sidder ikke og venter på en sommerdag før de går i gang. Men det kan jo nå at blive koldt igen inden foråret så jeg håber ikke de forbygger sig.

    #3239 Score: 0

    Lis Jacobsen
    Medlem

    i dag d 27 februar var det 15 C i bigården og der blev hentet hasselpollen i massivt omfang. Ved check af indskuddene og bærelister kan jeg konstatere at mange familier benytter alle 10 rammer. Hvad mon der sker hvis der pludselig sker omslag og bierne bliver nød til at krybe i klynge igen. Vil de så æde den yngel der ikke kan opvarmes? Eller hvad vil der ske? Foderet svinder også hastigt. Jeg fylder 10 liter om dagen på vandingsanlægget (til 50 familier), det er næsten det samme mængde vand de bruger i beg af maj. Vil der være god mening i at give dem en pose apifonda de kan gnave i? Jeg er ellers modstander af forårsfodring men det kan jo være nødvendigt med det her ekstreme vejr.

    #3251 Score: 0

    Irmgard Kolb
    Deltager
    3 pts

    Der skal ikke mange dage med kulde til, før bierne kommer til at mangle foder. Jeg ville lægge en madpakke på, når vejret bliver koldt igen

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.