Voksafsmeltning

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Voksafsmeltning

This topic contains 3 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Lars Heerfordt 2 years siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #6134 Score: 0

    Når jeg sætter tavler med honning i min voksafsmelter (fra en vinterdød familie) bliver mit voks ødelagt. Det bliver til noget pulveragtigt usammenhængende vandigt stads. Hvad er det, der ser sket med vokset? Hvordan  redder man det? Hvordan undgår man det? Afsmeltningen sker ved, at jeg varmer en stor beholder op. I bunden har jeg ca 5 l vand og ovenover et trådnet med  6 rammer.

    #6136 Score: 0

    Flemming Bech Thorsen
    Deltager
    4 pts

    Du mener vist foder og ikke honning!

    Send rammerne til afsmeltning og vask hos en “professionel” , så får du et godt resultat!

    #6137 Score: 0

    Klaus Hviid Petersen
    Deltager
    2 pts

    Hej Lars

    Put det hele i en gryde og varm det op til det smelter. Så bliver din voks fin igen.

    Mvh Klaus

    #6138 Score: 0

    Til Flemming: Ja, det var fodertavler indeholdende “sukkervand” og honning. Jeg har med succes afsmeltet voks i over 50 år, så jeg synes ikke, at forslaget om at sende tavlerne til professionel afsmeltning er noget godt svar på, hvad det er, der sker med vokset, når det smeltes sammen med sukker?

     

    Til Klaus: Tak for svar. Det hjalp ikke at varme det hele op igen til det smeltede, men ved at si vandet fra og opvarme igen, fik jeg fint voks. Det var dog med et meget meget lille udbytte, fordi meget voks forsvandt sammen med det grynede voksvand.

    Jeg er stadig nysgerrig efter hvad det er, der sker med vokset, når det smeltes i en sukkerholdig blanding.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.