Vingeproblemer

This topic contains 3 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Ingeburg Christensen 3 years, 9 months siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4428 Score: 0

    Ingeburg Christensen
    Medlem
    1 pt

    Mit ene stade er ikke kommet i gang efter vinteren. Vil tro det er pukkelyngel/dronningen blevet dronelægger.

    Klemte dronningen i onsdags og i dag tirsdag er der desværre ingen dronningeceller. Opdagede så også at der er ca 3 bier pr. tavleside som har mærkelige vinger. Det er vel tegn på Deform Vingevirus, som er kommet pga varoa. Jeg husker ikke at familien var særlig angrebet sidste år og der har ikke været varoa i indskudet efter det har været i i 3 dage.

    Skal familien aflives eller skal jeg tilsætte en celle eller hvad gør jeg?

    Hilsen

    Christian

    #4431 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Hvis du vil forsøge at rede bifamilie, så prøv at sætte et lille stykke tavle med små æg og larver til familien for at se om der evt. er en dronning , hvis de bygger dronningeceller på de nye æg og larver er det fordi at de mangler en dronning , og hvis ikke de bygger så har de en dronning , parret /uparret /eller dr. Celler.
    Med hensyn til deform wing- virus så er det slut med honning for i år men skynd dig at behandle mod varroa

    #4433 Score: 0

    Irmgard Kolb
    Deltager
    3 pts

    Der er nok ikke rigtig noget, der er værd at gemme på. Når der kun er pukkelyngel og bifamilien er blevet mindre, er det længe siden, der er krøbet arbejdere. Dem der er tilbage, har brugt meget energi på at fodre droneynglen. Selv om det lykkes med at tilsætte ny dronning, vil bierne nok ikke kunne opbygge et fornuftig samfund

    #4435 Score: 0

    Ingeburg Christensen
    Medlem
    1 pt

    Hej!

    Tak for indlæg.

    Jeg valgte at aflive familien, hvilket ikke er så sjovt.

    Hilsen

    Christian

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.