Varraobehandling

FORUM FOR BIAVLERE Forums Skadedyr og sygdomme Varraobehandling

This topic contains 3 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Flemming Vejsnæs 7 years, 4 months siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #867 Score: 0

    Gunner Lund
    Deltager
    -5 pt

    Jeg har igennem nogle år behandlet mine bier med Bienen Wohl med godt resultat. Det er noget dyre at bruge, men nemt.

    Jeg har på fornemmelsen at Dansk Biavlerforening ikke synes om det.  Er der nogen der har en god forklaring på det?

    #870 Score: 0

    Flemming Vejsnæs
    Deltager
    10 pts

    Tidligere har vi været meget forbeholden overfor Bienenwohl. Det skyldtes især at Bienenwohl indeholdt propolis, som vi vurderede var problematisk i forhold til andre sygdomskim. Desuden fandt vi at Bienenwohl indeholder ca. 3,2 % oxalsyre, hvilket jo er det samme som ved en normal oxalsyredrypning. Desuden var det yderst vanskeligt at finde en god vejledning til brugen af Bienenwohl, selv fra fabrikantens side. Derfor har vi været tilbageholdende. Men det er vi ikke mere. Nu hvor propolis er blevet fjernet fra produktet, samt at midlet nu er godkendt som et veterinært lægemiddel i Østrig, med en fornuftig brugsvejledning, har vi taget Bienenwohl med ind i vores vejledning.
    Se gerne mere på http://www.varroa.dk

    VEJLEDNINGER

    Bienenwohl – nem, men dyr oxalsyre

    #873 Score: 0

    Irmgard Kolb
    Deltager
    3 pts

    Så er det, jeg bliver lidt nysgerrig. Hvorfor tror i, propolis er problematisk i forhold til andre sygdomskim? Jeg mener da, at bierne bruger propolis effektivt til sygdomsbekæmpelse. Er  der lavet undersøgelser af propolis?

     

    #880 Score: 0

    Flemming Vejsnæs
    Deltager
    10 pts

    Nej, den er som ikke længere, end at man skal ikke fodre eller tilsætte andre biprodukter til egne bifamilier der kommer udefra. Kommer jo af at det ikke er tilladt at fodre med honning. Undersøgelser viser at udenlandsk honning i langt højere grad end dansk honning har bipestspore i honningen. Vi overførte blot dette argument til pollen og propolis.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.