Vægt /Temperatur

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Vægt /Temperatur

This topic contains 5 svar, has 4 stemmer, and was last updated by  Flemming Bech Thorsen 7 years, 2 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #1298 Score: 0

    Kurt Holbæk
    Deltager
    5 pts

    Hej. Når jeg kikker på de forskellige honningmeter er langt de fleste temperaturfølere sat uden for vinterklyngen . Det ville være godt hvis temperaturføleren blev placeret midt af vinterklyngen , det ville fortælle en hel masse om start på yngel, og som er meget vigtigt hvornår temperaturen falder under yngeltemperatur om efteråret / vinter , det vil give en god fornemmelse hvornår det er optimalt at oxalsyrebehandle . At temperaturen vises midt på sommeren er uden betydning , der har alle familier jo 35 g .I de fleste familier jeg har temperatur målt på de sidste dage er der over 30 gr. altså yngel. Det må være muligt at placerer føleren mere hensigtsmæssigt .
    Kurt Holbæk

    • Dette emne blev ændret 7 years, 2 months siden af  Kurt Holbæk.
    #1303 Score: 0

    Irmgard Kolb
    Deltager
    3 pts

    Vil det ikke være lidt svært? Yngellejet flytter sig vel med foderforbruget. Tror ikke, det er godt for bierne, når man ind imellem kommer og stikker føler ned i yngellejet om vinteren.

    #1304 Score: 0

    Kurt Holbæk
    Deltager
    5 pts

    Hej Irmgard. Jeg tror ikke det vil være så svært, man kan jo sætte den hvor vinterklyngen plejer at være , langt de fleste af mine familier placerer sig i midten af kassen ca halvt nede lidt foran . Jeg ved ikke om føleren er forbundet med en ledning , hvis det er tilfældet kan man jo trække lidt i føleren hvis klyngen flytter sig lidt. Stort set på alle vægte sidder føleren forkert. Det er jo ikke i alle dine familier der står på vægt, så for informationens skyld ,skader der ikke at flytte lidt på føleren om vinteren.
    I øvrigt syntes jeg det nye forum er lidt forvirrende, jeg mangler en tæller så man kan se hvor mange der har været inde at se på emnet , det kunne være rart et se om de indlæg man skriver har interesse for andre biavlere . Jeg savner det gamle forum.
    Kurt Holbæk

    • Dette svar blev ændret 7 years, 2 months siden af  Kurt Holbæk.
    #1306 Score: 0

    Flemming Bech Thorsen
    Deltager
    4 pts

    Hej Kurt

    Jeg flytter ikke føleren efter oxalsyrebehandlingen. Det var den 9. Januar. Kort efter faldt temperaturen fra godt 30 grader til blot 16,1. Jeg tænker klyngen flyttede sig. Nu ligger den på godt 20 grader. Føleren sidder på enden af en ledning, jeg fører den ned mellem to rammer midt i klyngen sent efterår.

    #1307 Score: 0

    Flemming Vejsnæs
    Deltager
    10 pts

    I øjeblikket arbejder vi med at færdig gøre vores honningmeter. Når det er klart, inden sæsonen går i gang, vil vi lave en meget lille manual til vores vægt værter, som fortæller hvor og hvordan det skal gøre i forskellige situationer. Dette bliver ikke noget stort skriv. En af punkterne, bliver at værten skal besøge vægten i løbet af vinteren og sikre at måleren sidder i midten af vinterklyngen. Vi vil nemlig gerne have nogle gode temperatur målinger af vinterklyngen over de næste år.  Med vores vægte er det lidt vanskeligt, men kan lade sig gøre. Vi må sige at vi ikke tidligere har haft fokus på dette. Vi vil også prøve fra kontorets side at følge målerne og varsle vægtværten om at måleren evt. sider uden for vinterklyngen. Så jo, næste vinter håber vi at sætte fokus på dette.

    #1310 Score: 0

    Flemming Bech Thorsen
    Deltager
    4 pts

    Hej Kurt

    Efter mit ovenstående skriv har jeg kigget på en del af de danske vægte. Jeg må indrømme, at det ikke så så pænt ud. Jeg tror, det havde set pænere ud, hvis værten havde sat føleren midt i klyngen ved oxalsyrebehandlingen. Familien kan herefter godt få ro til efter “renselsesflugten”.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.