Udsendt fra Ole Hertz: Problemer omkring parallelavl

FORUM FOR BIAVLERE Forums Økologisk biavl Udsendt fra Ole Hertz: Problemer omkring parallelavl

This topic contains 6 svar, has 1 stemme, and was last updated by  Flemming Vejsnæs 7 years, 3 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #1140 Score: 0

    Flemming Vejsnæs
    Deltager
    10 pts

    Kære ERFA gruppe.

    Et eksempler på uafklarede forhold for økologisk biavl, der vil sikkert komme flere.

    Da jeg for ca 10 år siden startede økologisk biavl – først på Brandsø og senere på Christiansø, fik jeg at vide at jeg godt kunne drives både økologisk og ikke økologisk biavl når den økologiske biavl fik et undernummer i momsregistreringen.
    I efteråret fik jeg så at vide fra Natur-erhverv at det ikke gjaldt mere nu skulle jeg have to selvstændige momsnumre.
    Men da jeg henvendte mig til Momsregistreringen sagde de at man som enkeltmandsvirksomhed i følge loven ikke kunne have to momsnumre.
    Der må være nogen der ikke rigtigt har tænkt de nye krav igennem.
    N-E har ikke kunnet svare på hvordan det problem skal løses.

    Det vil være kedeligt hvis reglerne for parallelavl er strammet så det ikke mere bliver muligt for en biavler at drive økologisk biavl i en del af landet uden at alle ens bigårde i en anden del også drives økologisk (men uden mulighed for at sælge honningen som økologisk).

    Hilsen Ole Hertz

    #1141 Score: 0

    Flemming Vejsnæs
    Deltager
    10 pts

    Udsendt fra K.E. Jørgensen

    Hej Ole og andre

    Reglen er stadig gældende, jeg har fået min ansøgning afvist på samme grundlag, ingen parallel drift. NaturErhvervsstyrelsens forslag var at jeg drev alle mine bier økologisk, (træstader, overvintring på honning etc.) uden at kunne sælge honningen økologisk. Eller at min hustru eller børn oprettede et CVR nummer hvorunder jeg kunne drive biavlen.

    Jeg glemte dog at spørge NaturErhvervssytyrelsen hvordan Skat forholder sig hvis omsætningen under 50.000 og selvstændig CVR nummer.

    Mvh

    Keld Erik Jørgensen

    #1142 Score: 0

    Flemming Vejsnæs
    Deltager
    10 pts

    Mulig løsning. Udsendt fra Adam Krogh

    Hej

    Et bud på en mulig løsning kunne være:

    Det er muligt at registrere forskellige virksomheder under samme CVR-nummer. Du skal oprette et SE-nummer for hver virksomhed udover din første virksomhed, og så føre selvstændigt regnskab for hver virksomhed. Et SE nummer åbner for en selvstændig indbretning af moms og andre forpligtigelser hos SKAT.

    Eksempel:

    CVR-nummer: konventionel biavl

    SE-nummer: økologisk biavl

    Det bliver selvfølgelig lidt besværligt når der skal bogføres, da udgifterne skal fordeles mellem de to virksomheder og der så skal findes en fordelingsnøgle som passer til den andel som hver biavl udgør af den forventede samlede produktion.

    Prøv at spørge NE om det kan være en mulig løsning.

    Mvh

    Adam Krogh

    #1143 Score: 0

    Flemming Vejsnæs
    Deltager
    10 pts

    Problemer med dokumentation. Udsendt af Martin Borre Nielsen

    Hej Alle

    Er lidt uforvarende kommet med i denne erfa gruppe. Men tillader mig alligevel at komme med et indspark.

    Det er korrekt at man umiddelbart ikke kan drive begge dele, altså øko og konventionel, men der kan dog gives dispensation for dette så vidt jeg ved.

    Det der nok bliver jeres største udfordring er, at I fejlfrit skal kunne dokumentere den økologiske produktion.

    For at kunne bruge det økologiske mærke bliver det nødvendigt at være økologisk certificeret og det er pt. ikke det letteste.

    Baggrunden er simpelthen, at der ikke må være nogen som helst tvivl blandt forbrugerne om at den Danske økologiske honning rent faktisk er økologisk. Og anvender man ordet økologisk på sine produkter, så er der skrappe krav fra fødevarestyrelsen. Vi kan ikke diskutere om hvor meget honningen er er økologisk, det er enten eller.

    Med min erfaring er der ingen tvivl om at I bør medregne at ca. 20% af jeres anvendte tid afsættes til dokumentation, dvs. registrering, vejning, opgørelser, kontrolbesøg osv, osv.

    Der forestår en stor opgave i at indbygge og få godkendt selve papirgangen i den økologiske produktion og det vil nok ikke kunne nås i dette år.

    Men der er måske nogle med erfaring omkring dette?

    Med venlig hilsen

    Martin Borre Nielsen

    #1144 Score: 0

    Flemming Vejsnæs
    Deltager
    10 pts

    Kan ikke lade sig gøre. Udsendt af KE Jørgensen

    Hej Igen

    Den konstellation med CVR/SE nummer er prøvet, og accepteres ikke af NaturErhvervsstyrelsen. Et SE nummer er ikke et selvstændig juridisk enhed. 😣

    Mvh

    Keld Erik

    #1146 Score: 0

    Flemming Vejsnæs
    Deltager
    10 pts

    Svar fra Ole Hertz:

    Hej igen,

    Det var netop det Keld Erik beskriver der er problemet. I 10 år var det nok med CVR nr for mine “almindelige bier” og et SE nr for den økologiske drift. Nu skal man have to selvstændige CVR numre og det tillader Told og skat ikke!

    Jeg har hele tiden fået at vide at der kunne drives parallelavl når de økologiske og konventionelle bigårde var fysisk adskilte, og at der ikke var specielle krav til den konventionelle drift.

    I 2015 havde jeg besøg af en øko-kontrollør der påpegede at det var en alvorlig forseelse at jeg på et af mine 30 konventionelle stader havde fodret i en Segeberg foderkasse af kunststof, og at jeg skulle vinterfodre alle mine bier med økologisk sukker, og kun som supplement. De skulle overvejende overvintre på deres egen honning.
    Hvis det er forkert at bruge en foderkasse af kunststof til den ikke økologiske bigård, hvad så med plastforing af sække med sukker?  Må man så heller ikke opbevare sin honning i plastspande i røringsperioden?
    Der er åbenbart ikke helt klarhed over hvad der er gældende blandt N.Es medarbejdere.

    Jeg fik senere at vide fra Nat.erhverv at min driftsform var i orden og at jeg ikke behøvede drive de konventionelle bigårde økologisk og ikke behøvede at søge om det.
    Men læser man forslag til de nye regler ser det ud til at der skal søges hvert år.

    Kontrollen af de økologiske bier det år bestod i øvrigt kun i at kontrolløren kastede et blik på staderne på Christiansø – der skulle ikke åbnes – hvorefter jeg sejlede ham de 18 km. tilbage til Bornholm!
    Kontrolløren havde desværre ikke mulighed for at bidrage til benzinen, men det havde jeg nu heller ikke bedt ham om.

    Man kan komme ud for mange interessante oplevelser som økologisk biavler.

    Hilsen Ole Hertz

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.