Trugstade

This topic contains 3 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Svend Grønlund 3 years, 11 months siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4369 Score: 0

    Bo Poulsen
    Medlem

    Jeg er lidt i tvivl om placering af dronetavle,  placering af nye vokstavler og montering af honningmagasin.

    1. Dronetavlen har jeg nu placeret som nr. 9 fra flyvespalten tæt på yngellejet. Min tanke var at jeg så ville kunne lettere til den, når jeg “måske” monterer honningmagasin på søndag. De bygger i stor stil på dronerammen så jeg tænker det er rigtigt 🙂

    2. Lige nu placerer jeg ekstra vokstavler i trugstadet (hvis det serud til de mangler) både 1 forrest ved flyvespalten og derudover næsten bagest. Allerbagest i trugstadet har jeg de gamle tavler der allerede er fyldt med lidt “gammel” honning. Er det en rigtig måde at gøre det på ?

    Hvordan kommer jeg af med de gamle honningtavler,  eller skal jeg bare lade det blive ?

    3. Vil i anbefale at sætte en yngeltavle med op i honning magasinet når jeg monterer det ? Hvis jeg går det, hvad sker der så med de enkelte droneceller der er i kanten på nogle af tavlerne ? de kan jo så ikke komme ned til dronningen igen ?

    Håber der er en der kan hjælpe en ny biavler 🙂

    #4374 Score: 0

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    I de gamle trughuse er det nemmest at sætte en tom magasinkasse på en kasse ved siden af bi-huset og flytte hele yngellejet med bier over i magasinkassen.
    Rens bunden, skrab alle de døde bier bagud og fyld huset op med kunsttavler. Sæt 2-3 jomfrutavler som nr. 4 og 5. Sæt magasinkassen ovenpå uden gitter. Nu skal bierne bare have fred, indtil dronningen selv er gået ned på de nederste tavler.
    Senere lægges der dronningegitter under magasinkasse for at slynge tavlerne og få fjernet de gamle tavler

    ps. jeg bruger ingen dronetavler

    #4385 Score: 0

    Bo Poulsen
    Medlem

    Tak for hjælpen Ole 🙂

    #4401 Score: 1

    Svend Grønlund
    Medlem
    1 pt

    Når jeg tilsætter dronerammen i april, sætter jeg den bag bageste yngeltavle. Yngellejet vokser, og et par uger senere sidden den midt i yngellejet. Nye tavler tilsætter jeg enten foran yngellejet eller – for det meste – bag bageste yngeltavle. Den første efter dronetavlen må gerne være en jomfrutavle. Hvis det er en ny tavle, kan der være så meget plads, at de bygger  på tværs.

    Når jeg sætter magasin på, tager jeg 4 gamle yngeltavler med op – placeret i midten, så de kommer til at være lige over de øvrige yngeltavler. Hvis jeg er sikker på, hvor jeg har dronningen, lægger jeg dronningregitter på med det samme, ellers venter jeg til næste gang.

    “Gamle honningtavler”, hvad er det? Det er vel ikke overskydende fodertavler? Det er sukker og skal fjernes, så snart der er samlet ny åben honning. Vi slynger ikke sukker! I april er det let at se, hvad der er sukker (forseglet), og hvad der er honning (uforseglet). Nu er det umuligt at se forskel. Jeg fjerner hvert år 1 – 4 tavler med overskydende foder.

     

    This post has received 2 votes up.
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.