Tavlehonning

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Tavlehonning

This topic contains 5 svar, has 4 stemmer, and was last updated by  Ejnar Zacho Rath 5 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #7066 Score: 0

    er der nogle regler for tavlehonning, specielt tænker jeg om voksen skal være “hjemmelavet” af bierne eller der må være en kunst tavle i rammen?

    #7067 Score: 0

    Gregers Nielsen
    Medlem
    1 pt

    Jeg har kigget i honningbekendtgørelsen. Den er nogenlunde klar i teksten:

    I § 6 stk. 3 står der, lidt indirekte, at man ikke må kalde tavlehonning for honning. Man skal kalde det tavlehonning. Men det gør du allerede i dit indlæg, så det tænker jeg, at du har styr på.

    Nede i honningbekendtgørelsens bilag 1, litra b, nr. 1, hvor der står:

    Tavlehonning
    Honning, som er oplagret af bierne i celler uden bilarver i tavler, som bierne selv kort før har bygget, eller i fine kunsttavler af ren bivoks, og som sælges i forseglede tavler, hele eller delte.

    Jeg har lige fremhævet “fine kunsttavler” i ovenstående.

    Honningbekendtgørelsen findes her: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2015/774

    • Dette svar blev ændret 8 months, 1 week siden af  Gregers Nielsen. Årsag: Link til honningbekendtgørelsen tilføjet
    #7082 Score: 0

    Jeg tænker, at tavlehonningen netop bør være i biernes egne (fine) voks. Jeg laver det hvert år, hvor jeg blot giver bierne en lille leder i toppen af rammen. Så bygger de selv den fineste voks derfra.

    Jeg tror, de fleste foretrækker at spise tavlehonning baseret på biernes egen voks istedet for den noget kraftigere/tykkere voks fra plader.

    #7138 Score: 0

    Hvilken form for emballage bruger du til tavlehonningen? Jeg synes ikke, at jeg er faldet over “den rigtige”.

    #7140 Score: 0

    Jeg har købt hårde plastæsker ala dem der er vindruer i bare mindre. æsken passer til et 10×10 cm tavlestykke og kan forsegles med en etiket/label fra dbf. de er købt i inco

    #7141 Score: 0

    Interessant. Mange tak.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.