Sværmning

This topic contains 6 svar, has 3 stemmer, and was last updated by  Ole Sam Nielsen 3 years, 10 months siden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4412 Score: 0

    Ib Jensen
    Deltager
    4 pts

    For en lille uge siden sværmede min ene familie. Sætter sig heldigvis i en af vores egne buske. 1½ m over jorden. Den fangede jeg og fik etableret.

    Jeg vidste godt noget var på vej. De sidste par uger har der siddet sværmceller i familien.
    I går så jeg til den forladte familie og der er stadig forseglede dronningeceller. Og måske en enkelt som er brudt op. Måske bare gået i stykker.

    I dag gentog familien så sværmeriet. Denne gang satte de sig i naboens hæk. Stadig i tilgængelig højde. Jeg fik dem i et magasin og efter overvejelser frem og tilbage satte jeg magasinet ovenpå sværmfamilien fra sidste uge. Der er dronningegitter imellem.

    Spørgsmålet er, kan de sværme med en ubefrugtet dronning?

    Og er det en god ide at gøre som jeg har gjort?

    Jeg tjekker selvfølgelig om der er en dronning i den nye sværm.

    Hilsen Ib

    • Dette emne blev ændret 3 years, 10 months siden af  Ib Jensen.
    #4414 Score: 1

    Gregers Nielsen
    Medlem
    1 pt

    Ifølge Eigil Holms lærebog  i biavl*, så findes der to typer sværme: En forsværm, som sværmer med den gamle befrugtede dronning. Og et antal bagsværme, som sværmer med unge jomfrudronninger (ubefrugtede).

    Hvis ovenstående er korrekt, så har du muligvis sat en bagsværm over dronningegitteret, og så kan jomfrudronningen ikke flyve ud og blive befrugtet.

    * 5. udgave side 183, arbejde 7.

     

    This post has received 1 vote up.
    #4415 Score: 0

    Ib Jensen
    Deltager
    4 pts

    Tak for svar, Gregers.

    Ja, Igår aftes fik jeg så selv kikket i Eigils grundbog 😉 Og jeg var ude at tjekke familien først på aftenen, for at se om der gik en jomfrudronning. Fandt hende ikke, men kikker videre. Er meget i tvivl om hun er kommet med ‘hjem’.

    #4416 Score: 2

    Ole Sam Nielsen
    Deltager
    35 pts

    Bor et hul i kassen, så kan dronningen komme ud og blive parret.
    Brug en skruemaskine med et ca. 10 mm bor mens bierne sidder i kassen , men pas på ikke at ramme dronningen – thihi

    This post has received 2 votes up.
    #4422 Score: 0

    Gregers Nielsen
    Medlem
    1 pt

    Godt forslag fra Ole Sam Nielsen.

    Men jeg ville selv være noget ked at at bore huller i mine dyre styropor-stader.

    #4429 Score: 0

    Ib Jensen
    Deltager
    4 pts

    Ja, godt forslag, men jeg har ikke fået dronningen med hjem. Har tjekket flere gange.

    De sad i et brombærkrat 😐

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.